|
|
Den 1. Januar fejrer romerne "Festa del Circoncisione di Gesù" ("Festen for Jesu omskærelse") samtidig med Festen for Maria Santissima Madre di Dio ("Festen for Guds allerhelligste Moder"). Selvom dagen bærer betegnelsen "In Circumcisione Domini et Octav Nativitatis" ("På dagen for Herrens omskærelse og den 8. dag efter Fødslen"), er indholdet efterhånden gledet mere over i fejringen af Jomfru Maria som Guds Moder. - Læs mere om denne fest. Det oprindelige indhold med fejringen af omskærelsen og jødernes pagt med Jahve virker efter Kristendommens fjernelse af dette ritual noget fremmed og "eksotisk" på de troende, og Maria-dyrkelsen har overtaget hovedrollen på festdagen. GRUNDLAGET FOR FESTEN: "På Jesu tid var det skik og lov, at ethvert jødisk drengebarn skulle omskæres på sin ottende levedag, og denne bestemmelse er ført tilbage til Abrahams tid, hvor den forstås som et tegn på en pagt mellem Jahve og Abraham." (Lisbet & Mogens Müller: Politikens Bibelleksikon, side 241). Lukas-Evangeliet 2,21: "Og da der var gaaet otte Dage og han skulde omskæres, fik han navnet Jesus, som var nævnt af Engelen, før han blev undfangen i Moders Liv." 3. Mosebog 12,3: "Og paa den ottende Dag skal han omskæres. ....." 1. Mosebog 17: "Da aabenbarede Herren sig for Abram og sagde til ham: "Jeg er den almægtige Gud. Du skal vandre for mit Ansigt og være fuldkommen; og jeg vil oprette min Pagt mellem mig og dig, og jeg vil gøre dig saare mangfoldig" .... "Men ogsaa du skal holde min Pagt, du og dine Efterkommere i deres Slægter. Denne er min Pagt, som I skal holde: Alt Mandkøn skal omskæres hos eder; og det skal være et Pagtstegn mellem mig og eder; hvert Drengebarn, som er otte dage gammelt, skal omskæres hos eder....." (Bibelcitaterne stammer fra Bibelbog for Skole og Hjem. 3. Oplag. København, Pios Boghandel/Povl Branner, 1915). På det såkaldte "apostelmøde" i Jerusalem mellem Paulus, Barnabus og Titus og lederne af Jerusalem-menigheden omkring år 48-53 bestemte man, at det ikke skulle være obligatorisk for hedningekristne (ikke-jøder, dvs. "hedninger", der gik over til Kristendommen) at lade sig omskære. (Apostlenes Gerninger 15).
Litteratur om Festa del Circoncisione di Gesù: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|