|
|
Basilissa betyder Dronning, på italiensk Regina, og Maria Regina, La Basilissa er en byzantinsk Madonna med Barnet fremstilling, der viser Jomfru Maria i sin egenskab af Himmeldronning. Den symboliserer Kristendommens triumf og var meget brugt efter Koncilet i Efesos (431 efter Kristus) og igen efter ikonoklasmen i 726-843, hvor man i Byzans fjernede eller ødelagde religiøse kunstværker. Madonna er klædt som en kejserinde, evt. i purpur og sidder på en trone, nogle gange helt frontalt, som fyrster gerne fremstilles. Jesus-Barnet sidder på Moderens skød og hun hæver sin højre hånd til velsignelse. Nogle gange er hun omgivet af helgener eller engle, af og til nærmest af et himmelsk hof. Hvis Barnet står foran Moderen kaldes fremstillingen "Kryotissa". Der findes talrige andre varianter af denne type, for eksempel: La Nicopeia = "Hende der bringer Sejren", La Panachrantos = "Den Helt Rene", La Pantanassa = "Universets Dronning", La Ypsilotera ton Angelon = "Den af Englene mest Ophøjede". Litteratur om Madonna-typer: Edicole sacre Romane. Un segno urbano da recuperare. A cura di Luisa Cardilli. Fratelli Palombi Editori, 1990. Grioni, John S.: Le edicole sacre di Roma. Editalia, 1975. Per le vie di Roma. Le edicole sacre. A cura di Luisa Cardilli. Bonsignori Editore, 2000. Sommer, Egon: Russiske ikoner. Bogan, 1988. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|