|
|
"Nazarenerne var en tysk kunstnergruppe, der ville skabe en religiøs kunst, der var inderlig og enkel som de gamle italienske maleres. Bevægelsens leder var Overbeck, der 1809 skiftede et Lukasbroderskab i Wien; det flyttede 1810 til Sant'Isidoro-Klosteret i Rom, hvor Cornelius, Brødrene Veit, Schadow, Führich og Schnorr v. Carolsfeld sluttede sig til det 1811. Sammenslutningen holdt sig til ca. 1830." (Leksikonet "Den Lille Salmonsen") Nazarenerne var forløbere for de britiske prærafaelitter, der blev dannet i 1848. I Rom udsmykkede en række af de nazarenske kunstnere Villa Massimo på Esquilinhøjen. De bemalede rum kan stadig besøges.
Nazarenerne: ----- I Villa Massimo i Rom stod Johann Friedrich Overbeck fra 1822 for udsmykningen af "La stanza del Tasso". Han malede en allegori over Det befriede Jerusalem i loftet og brugte her sin hustru som model. I de mindre partier ses over døren: Tancredi og Clorinda, over vinduerne: Sofronia og Olindo, samt Erminia mellem hyrder og Armidas kongerige.På væggene ses Forberedelser til angrebet på Jerusalem, hvor kunstneren bag digteren Tasso har malet både sit selvportræt og Grev Massimos portræt. På venstre sidevæg ses Odoardo's Død og Gildippe og på vinduesvæggen er det en Engel, som bringer budskab til Godfred af Bouillon. ----- I Villa Massimo i Rom har Peter Cornelius i 1817 udsmykket loftet i "La stanza di Dante" med et maleri af Paradiset. Rammerne skyldes for en del Franz Horny. Cornelius blev imidlertid kaldt hjem, inden arbejdet var færdigt og Joseph Anton Koch og Philipp Veit stod for den sidste del. ----- I Villa Massimo i Rom har Peter Cornelius i 1817 udsmykket loftet i "La stanza di Dante" med et maleri af Paradiset. Rammerne skyldes for en del Franz Horny. Cornelius blev imidlertid kaldt hjem, inden arbejdet var færdigt og Joseph Anton Koch og Philipp Veit stod for den sidste del. Ovalen med Treenigheden og Madonna, Dante og San Bernardo skyldes Veit. ----- I Villa Massimo i Rom overtog Joseph von Führich i 1827 udsmykningen af "La Stanza del Tasso" under Carlo Massimos efterfølger Camillo Massimiliano. Fra denne tid stammer malerierne af Rinaldo i Armidas Have, Rinaldo forfulgt af Armida og Den Hellige Gravs Korsriddere, som kunstneren signerede i 1829. Blandt korsridderne er der portrætter af nogle af Massimo-familiens medlemmer. ---- I Villa Massimo i Rom udsmykkede Schnorr van Carolsfeld "La stanza di Ariosto". Han malede i loftet Karl den Stores Triumf, Rinaldo i Kamp, 6 Riddere duellerer, et Søslag og Belejringen af Biserta. I venstre side ses San Giovanni Evangelista og Astolfo, Zerbino og Isabella, Brandimarte og Fiordalisa. Og til højre Troldkvinden Melissa, Atlas og Alcina, samt Marfisa og Bradamante. På den venstre væg forestiller malerierne Angelica og Medoro og på højre væg ses Ruggero's historie. På den største væg ses på hver side af midterdøren Agramantes hær og Karl den Stores hær. Mellem vinduerne er motiverne Ferraù, Mandricardo, Rodomonte og Marsilio. Det ene maleri er under vinduet signeret og dateret 1827. ----- I Villa Massimo i Rom udførte Koch udførte nogle af vægmalerierne i "La Stanza di Dante". De forestiller på nordvæggen den sovende Dante, Dante angrebet af vilde dyr, og Mødet med Virgil. På vestvæggen er motivet Helvedets rædsler og på sydvæggen og mellem vinduerne ses scener fra Skærsilden.
Den danske Friederike Brun boede en tid i Rom og her havde hun i de sidste måneder af sit ophold i 1810 haft de nyankomne Nazarenere – Overbeck (hun kendte hans forældre i Lübeck), Pforr, Vogel og Hottinger – boende hos sig, og her lærte den danske maler J.L. Lund dem at kende, før han begav sig hjemover sammen med fru Brun. Lund meget åben for de nye tendenser. Maleriet af Den hellige Anna og den lille Maria – nazarensk ved sin inderlighed og ungrenæssancestil – menes at være malet 1818 ud fra en skitse af Friederike Brun og dennes plejedatter Emilia Maria Zoëga. --- Thorvaldsens Museum: J.L. Lund - Sankt Anna lærer Jomfru Maria at læse, 1818.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|