|
Via della Fossa nr.14-17 |
I nr.14-17 i den smalle gyde Via della Fossa ligger Palazzo Amedei, et af bydelens mange huse med facademalerier. Huset stammer sandsynligvis fra begyndelsen af 1500-tallet, hvor det blev opført af familien Amedei, der lod hele facaden dekorere med mønstre og friser i graffiti-teknik. Kunstneren er ukendt. Det er en ret stor bygning, der rejser sig med sine høje 3 etager og den lange facade ud mod den smalle gyde. Hver af de øvre etager har 7 vinduer med brede murstykker imellem. Disse er for de flestes vedkommende dekoreret med et diamant-mønster - en del mangler dog på facadens højre side. Det samme mønster går igen over vinduerne. Disse er højeog rektangulære i nydelige, enkle stenrammer. Under vinduerne løber på alle etager en smal gesims og herunder en bemalet frise. I stueetagen er malerierne næsten forsvundne, men på første- og andensalen kan de stadig ses. (se foto af førstesalens frise - og af andensalens frise). I husets midtersektion er der mellem vinduerne på førstesalen 2 fresker, hvoraf den til højre næsten er helt udvisket, mens man på den venstre kan ane lidt af maleriet, der forestillede Jesus der bærer Korset - med en indskrift fra Markus-Evangeliet VIII, 34, nedenunder, lydende: "Se alcuno vuol venire dietro a me, rinneghi se stesso e prenda la sua croce e mi segua" ("Hvis nogen vil følge mig efter, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op, og så følge mig"). Diamantmønsteret dækker også en del af stueetagens facade. Her er der tilgitrede mørke vinduer og smalle døre i hver side, mens en høj buet portal i stenkvadrer omgiver indgangsdøren i midten. |
|
De malede friser under vinduesgesimserne har forskellige motiver, andensalens består af griffer med vaser, blomstergrene i spiraler og konkylerog førstesalens indeholder blandt andet forskellige havmænd og -kvinder samt vist nok også delfiner. Det drejer sig måske her ikke om den oprindelige dekoration, da Cecilia Pericoli Ridolfini anfører, at den nu er forsvundet, men stadig kunne ses i slutningen af 1800-tallet, hvor den blev beskrevet som bestående af englebørn med vaser og blomster. |
|
Litteratur om Palazzetto Amedei: |