|
|
På hjørnet af Via Liberiana (nr.34) og Via di Santa Maria Maggiore sidder et af mange små gadealtre, edicole sacre, som Rom er så rig på. Her drejer det sig om et maleri af Jomfru Maria med Jesus-Barnet. Madonna knuger det sovende Barn til sig, mens hun med den højre hånd forsigtigt dækker ham til med et hjørne af sin kappe. Maleriet er opsat i ca. 1.sals højde på hjørnet til det hus, som Pietro Bernini byggede til sin familie omkring 1606. Det er et ovalt oliemaleri på lærred på ca. 80x70 cm udført af en anonym kunstner fra det 19.århundrede. Det er indrammet af en enkel træ- og stukramme på ca. 115x100 cm. Også denne ramme, der er kantet af et bredt metalbånd, er fra det 19.århundrede. I 1991 faldt en del af muren, hvorpå billedet var ophængt, ned og billedet blev derpå restaureret i 1999. På Jesus-Barnet's hovede kan man ane spor efter den krone af metal, som engang var påsat. Omkring billedet sad før 1991 13 votivtavler, mens der idag er 11 tilbage. Oprindelig skal der have været en stukhylde under maleriet, men denne er forsvundet på et ikke nærmere kendt tidspunkt. Idag sidder der på væggen under rammen en enkel svungen jernarm med bladdekorationer holdende en lille lampekuppel. Luisa Cardilli gør opmærksom på, at G.B.Passeri omkring 1678 omtaler et maleri med lignende motiv i Kirken Santa Maria Maggiore, der ligger lige overfor. Dette, nu forsvundne, billede skulle være inspireret af et motiv af maleren Guido Reni, malet omkring 1620. Det er muligt, at nutidens maleri er en kopi af et tidligere maleri over Reni's motiv, der således kan have være dyrket her i 300 år. Litteratur om Edicola med Madonna med Barnet på hjørnet af Via Liberiana og Via di Santa Maria Maggiore: Per le vie di Roma. Le edicole sacre. A cura di Luisa Cardilli. Bonsignori Editore, 2000. - side 109f. La Grande Enciclopedia di Roma. A cura di Claudio Rendina. Newton & Compton Editori, 2.ed.2003. - side 676. Chi era costui?:Via S.Maria Maggiore (ang. via Liberiana). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|