|
|
Der er delte meninger om, hvorvidt man i 1200-1400-tallet med dette navn betegnede en selvstændig helligdom eller det blot var en anden benævnelse for Kirken Santa Maria de Puteo Probae, som ifølge Ferruccio Lombardi i det 4.århundrede efter Kristus blev indrettet eller bygget på et område, som ejedes af den kristne romerske kvinde Anicia Fultonia Proba og hvorpå der fandtes en cisterne, brønd eller kilde (på latin: "puteus"). Sergio Delli antager, at det drejer sig om to forskellige kirker, Santa Maria de Puteo Probae, som må have ligget meget tæt ved den nævnte brønd, og Santa Maria in Campo Putei Probae, som må have befundet sig i områdets yderkant. Det område som tidligere bar navnet Pozzo di Proba, hvilket er en forvanskning af udtrykket Puteus Probae, og formodes at have ligget mellem Via di Sant'Agata dei Goti og Via dei Serpenti op mod Via Nazionale. I kirkefortegnelsen fra ca.1230, kaldet "Il Catalogo Parigino", nævnes der som nr.91: "S. Maria in Proba", i en bulle udstedt af Pave Alexander IV (1154-1159) findes stedsfæstelsen "de campo" og "in puteo", i kirkefortegnelsen fra ca.1302, kaldet "Il Catalogo di Torino", nævnes der med nr.169 : "Ecclesia Sancte Marie de Puteo Probe habet 1 sacerdotem", og i "Il Catalogo de Signorili" fra ca.1425 står der under nr.235: "Sce. Marie in Puteo Probe". Litteratur om Santa Maria de Puteo Probae: Delli, Sergio: Le strade di Roma. Newton Compton editori, 1975. - side 728. Lombardi, Ferruccio: Roma - le chiese scomparse. Fratelli Palombi Editori, 2.ed. 1998. - side 91. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|