|
|
Madonna della Seggiola, også kaldet Madonna della Sedia (begge dele betyder Madonna i stolen), er en Madonna-skikkelse, som kunstmaleren Rafael omkring 1513-1514 malede på et oliebillede, antagelig til en privat samler, hvorefter det er blevet en del af Medici-familiens kunstsamling og idag kan ses i Galleria Palatina, Sala di Saturno, i Palazzo Pitti i Firenze. ( Se billedet på Firenze-museernes katalog-side: N. Cat. 00160384 ) Lærredet måler 71 x 71 cm, men selve billedet er cirkelrundt og viser Jomfru Maria siddende på en stol med et kraftigt ryglæn og en kunstfærdigt drejet hjørnestolpe. På skødet har hun et voldsomt buttet Jesus-Barn og til højre i billedet titter San Giovannino (Johannes Døberen som barn) frem. Maleriets baggrund er mørk, så Maria's klare ansigtsfarve, hendes lysebrune hovedtørklæde og Barnets lyserøde babyhud træder frem. Maria har et mønstret sjal i grønne og røde farver over skuldrene, en bluse med røde ærmer og en nederdel af lysende, blåt stof. Jesus-Barnet har en kort gul kofte på, mens San Giovannino i skyggen er malet i lidt mørkere farver. Maria sidder i maleriets venstre side. Hun bøjer hovedet ned mod sit barn, men drejer det samtidig lidt, så hun ser ud mod beskueren, mens hendes kind rammer Barnets pande. Hendes højre arm rækker frem og knuger Barnet ind til sig i noget, der tolkes som en "vuggende" bevægelse. Det fortælles, at Rafael fik inspirationen til billedet ved at betragte en bondekone, som netop vuggede sit barn på skødet. Jesus-Barnet, der udfylder billedets centrale del, trykker sig ind til sin moder. Hans pande hviler mod hendes venstre kind, men også han har drejet hovedet ud mod beskueren. Han lader sig trække ind i sin moders omfavnelse og vuggende drejning, samtidig med at han med den højre nøgne fod gør en lille bevægelse. For at forstærke moderens bevægelse? Eller for at frigøre sig for at se nærmere på den fremmede? Den lille San Giovannino i baggrunden holder sine 2 sammenlagte hænder bedende op mod gruppen, som han betragter med betagelse. Som den eneste har han ikke øje for andre tilstedeværende. I sin favn bærer han - som en påmindelse - et tyndt kors. Den specielle stol, som Maria sidder i på billedet, tolkes som den særlige Pave-stol, og maleriet menes derfor udført til Pave Leo X og af ham foræret tl sine Medici-slægtninge i Firenze. En spejlvendt kopi af Rafaels maleri kan ses på et af Roms mange små gadealtre i Via dell'Arco dei Ginnasi. Andre kopier findes på Piazza Margana og i Vicolo delle Palline nt.19.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|