|
FÆRGE mellem Dogana di Ripetta og Prati-området --- Læs om FÆRGEFART på TIBEREN --- |
Før de mange broer i Rom blev bygget, måtte man flere steder klare sig med at blive færget over Tiberen i en trækfærge, hvis behovet for at komme over på den modsatte flodbred var opstået. Flere af disse trækfærger, som kaldtes "barchette", kan ses på de gamle kort og planer over Rom. De havde i sagens natur (de fastbundne ledekabler) også helt faste anløbssteder og flere af disse kendes: Den nordligste, som kan ses på Nolli's kort over Rom fra 1748 (nr.493), sejlede mellem Toldstedet ved Ripetta (Dogana di Ripetta) og området "I Prati di Castello". (nr.1 på kortet nederst på siden) På Maggi's kort ovenfor er selve toldstedet Dogana di Ripetta ikke angivet, mens det på Nolli's kort fra 1748 ses som den bygning, hvorfra kablet til trækfærgen udgår. Toldkontoret var et af omkring 5 toldsteder i Rom og tog sig specielt af byens interne trafik. På Maggi's kort ses heller ikke den smukke konvekse dobbelttrappe, som førte ned til anløbspladsen og i den grad forbindes med Porto di Ripetta. Trappen blev nemlig først opført i 1704 af arkitekten Alessandro Specchi. På flodens modsatte bred var færgens anløbssted midt i det grønne område kaldet Prati di Castello, som strakte sig nord for Peterskirken og Vatikanet. På et tidspunkt i første del af 1600-tallet overgik retten til al færgefart til samme entreprenør, nemlig en vis Orazio Betti, og efter dennes død til hans arvinger. Undtaget var dog overfarten fra Ripetta. Efterhånden som flere broer blev bygget, ophørte færgefarten lige så stille. De sidste, der var i brug, var overfarterne til La Farnesina og til Ripetta. På kortet nedenfor ses angivet de omtrentlige placeringer af færgefarterne. På siden om dette emne, kan man se en oversigt over de forskellige færgeruter.
----- Se en samlet OVERSIGT over emner om "VAND" her -----
Litteratur om færgen mellem Dogana di Ripetta og Prati-området: |