ANNAS ROM GUIDE
Madonna di Sant'Alessio
Ikonet Madonna di Sant'Alessio fra Kirken Santi Bonifacio e Alessio på Aventin

Madonna di Sant'Alessio er et ikon med Jomfru Maria fra det 12. eller 13.århundrede, som idag opbevares i Capella del Santissimo Sacramento i Kirken Santi Bonifacio e AlessioAventinhøjen i Rom.

Ifølge legenden skal det derimod allerede i slutningen af det 10.århundrede være bragt til Rom af ærkebiskop Sergius, da han blev forjaget fra Damascus. Det skal - stadig ifølge legenden - havde været ved dette Madonna-billede, at Den Hellige Alexius, Sant'Alessio. bad, mens han i 17 år opholdt sig i Edessa, hvortil han var flygtet for at undgå et ægteskab, som hans forældre havde arrangeret.

Efter at Sant'Alessio var vendt tilbage til Rom, levede han sine sidsts år som ukendt tigger under trappen til forældrenes hus på Aventin, hvor senere Kirken blev bygget. Det var derfor naturligt, at det Madonna-billede, som han havde haft så kært, kom til at ende i den Kirke, som var viet til ham.

Madonna di Sant'Alessio er et smukt byzantinsk Madonna-billede , malet med tempera-farve på lærred, der er opklæbet på en trætavle, måske af cedertræ. Det er 70x40 cm stort og i sin udformning er Madonna-skikkelsen af typen "Madonna dell'Intercessione", der igen er af typen Madonna Avvocata, der også kaldes Advocata Nostra/Madonna Advocata/Maria Avvocata og stammer fra den byzantinske type Madonna Aghiosoritissa (Haghiosoritissa).

"Madonna dell'Intercessione", "Forbønnens Madonna", viser Jomfru Maria, der går i forbøn for menneskeheden hos den dømmende Kristus. I Haghiosoritissa-typen fremstilles Maria uden Jesus-Barnet. Hun vender sig mod den ene side med overkroppen let bøjet, som bar hun på en tung byrde, og holder den ene hånd frem foran sig, mens den anden hånd er hævet for at vise at hun vil gå i forbøn for dem, der betror sig til hende.

I Rom findes der andre Madonna-billeder af denne type, blandt andet i kirkerne Santa Maria in Aracoeli, Santa Maria in Via Lata, Santa Maria in Campo Marzio og San Lorenzo in Damaso. Billedet i Santa Maria in Aracoeli menes at være inspiration for de andre og det dateres af nogle til det 6.århundrede, af andre til et tidspunkt mellem det 10. og det 11.århundrede, og menes udført af en maler fra Rom eller omegnen Lazio.

I Madonna di Sant'Alessio menes den byzantinske påvirkning at være stærkere end i de andre billeder. Farverne er mørkere og ansigtstrækkene anderledes: munden større, øjnene længere og med et meget intenst udtryk, der møder beskuerens.

Maleriet er flere gange blevet restaureret, blandt andet nok i 1645, da det efter paveligt dekret blev forsynet med en krone, og sidst i 1952. Guldkronen blev ved den lejlighed fjernet fra selve billedet og sidder nu øverst på rammen.


Litteratur om Madonna di Sant'Alessio:
Folderen "Basilica dei Santi Bonifacio e Alessio, Roma", trykt : Genova, Marconi, uden år. - kan købes i kirken.
Escobar, Mario: Le chiese sconosciute di Roma. Newton Compton editori, 1992.
- side21ff
Guide Rionali di Roma. Fratelli Palombi Editori, 1973- .
- 1985: Rione XII, Ripa, del 2: side 54.
La storia e il restauro del complesso conventuale dei Santi Bonifacio e Alessio all'Aventino. A cura di Olivia Muratore e Maria Richiello. Responsabile scientifico: Paolo Barbato. Elio de Rosa editore, 2004.
- side 104f.
Zeppegno, Luciano: Le chiese di Roma. Newton Compton editori, 1975.
- side 79ff.


--- Læs mere om andre Madonna-fremstillinger --

Turforslag
Steder
Seværdigheder
Personer
Fotogalleri
Bykort
Restauranter
Ordliste
Hovedside
cop.Anne-Birgitte Larsson - siden er oprettet d. 14.9.2008 og sidst opdateret d. 25.5.2014