|
i Via di San Marco, 1 |
På nordsiden af Via di San Marco står, lige efter Piazza di San Marco og ned til Via degli Astalli, det store Palazzetto Venezia, hvis mur næsten helt nede ved sidegaden er prydet af et af de små gadealtre, som man træffer så mange af i netop dette område. Det drejer sig om en "Madonna di San Luca", et maleri som måske kan være udført i 1500-tallet. I Rom eksisterer der en række meget gamle Maria-billeder, som har været anset for malet af Evangelisten Lukas, San Luca, eller værende kopier af hans oprindelige maleri. Denne Madonna med Barnet skulle være en kopi af det undergørende billede, som dyrkes i Kirken Santa Maria Maggiore under navnet "Salus Populi Romani" ("Det romerske folks frelse"). Det er nu svært at se ligheden, for billedet er så mørknet af tiden, at det er næsten umuligt at skelne detaljerne. Billedet sidder i en niche i en stukramme, der har form som en lille tempelfacade med 2 flade søjler i siderne, som bærer en vandret overligger over et felt med et snoet bånd. Øverst er der en fremspringende buet gavl, over et dybere siddende buet gavlfelt med et lille relief: på en bund af solstråler ses en trekant med i midten et øje, et symbol på Treenigheden. Under rammen sad tidligere en arm med en lille, pyntelig smedejernslygte, i stil med den, som ses ved Maria-billedet på det næste gadehjørne. Den er imidlertid senere forsvundet. |
|
Oprindeligt sad Maria-alteret et helt andet sted, nemlig på sydmuren til Palazzo Venezia på hjørnet af den gade, som fra Piazza di San Marco førte hen til det sted, hvor berberhestene blev fanget ved det årlige væddeløb. (Palazzetto Venezia lå indtil omkring 1911 på højre side af Piazza di San Marco). Men i 1796 blev billedet flyttet, da det bevægede øjnene. Det var et mirakel, som skete ved Maria-billeder flere steder i byen og flere gange forårsagede, at disse billeder blev flyttet til mere hensigtsmæssige steder, nogle gange til kapeller i forskellige kirker.
|