|
Palazzo Bini - Nu forsvunden bygning ved Via del Consolato - Se ved nr. 79 på Kort over den vestlige del af Campo de' Fiori-Turen --- SE FOTOS på Alvaro de Alvariis' Flickrside: Vicolo del Consolato ---
|
Det nu forsvundne Palazzo Bini stod i sin tid i den østlige ende af den dengang noget længere Via del Consolato, ud mod nutidens Largo Tassoni. Huset var bygget af familien Bini, en kendt og agtet slægt af bankierer, som var kommet fra Firenze til Rom. Her havde de slået sig ned i finansområdet i nærheden af Via dei Banchi Vecchi og Via dei Banchi Nuovi, hvor mange af deres landsmænd også havde bygget deres hjem og foretog deres forretninger. Bini-familien havde særligt held med sig under Pave Leo X (1513-1521), som Bernardo Bini gav et lån på ikke mindre end 2000 dukater, måske i håb om, at Paven så ville udnævne hans søn til Kardinal, hvilket imidlertid ikke blev tilfældet. Efter denne Paves død gennemgik Bini's bank tværtimod en større krise. Paven var ikke den eneste af datidens kendte personer, som Bernardo Bini ydede lån til. Også maleren Rafael ordnede sine forretninger hos Bini og modtog ligeledes et lån her. Måske var det til gengæld herfor, at han siges at have udført udsmykningsopgaver i Palazzo Bini. Maleren Lorenzetto var også blandt Bini's låntagere. En nylig offentliggjort tegning af Palazzo Bini's facade viser, at denne var udsmykket ligesom så mange andre af datidens palæer. Til ære for Pave Leo X havde Bernardo Bini ladet male Pavens familievåben, nemlig Medici'ernes våben, over hovedindgangen, men også resten af facaden var tilsyneladende bemalet med monochrome fresker. Denne "all'antica style" var meget populær her i 1500-tallet og over 200 bygninger var facadedekoreret på denne måde. De mest kendte kunstnere, som dyrkede denne facadebemaling, var Polidoro da Caravaggio (ca.1490/1500-ca.1543) og Maturino da Firenze (ca.1489-1528), men facaden på Palazzo Bini menes udført af en elev af Rafael, måske Perin del Vaga (1501-1547), som netop har udført ovennævnte tegning. Freskens motiv var ilden, som symbol på arnen i det romerske hjem og på "den evige stad Rom". Der var scener med Aeneas' møde med Sibyllen i Cumae, Roms grundlæggelse og de første herskere, Tarquinius Priscus og hans dronning Tanaquilla. Samt scener med Numa Pompilio, Vestalinderne og religiøse handlinger i det hedenske Rom. Men der var også referancer til Leo X som fredsskaber (ligesom Kong Numa) og forsvarer for Kristendommen. Igen en hyldest til Paven fra Bernardo Bini's side. Perin del Vaga's tegning er udført i 1521 og udsmykningen af Palazzo Bini var altså et ungdomsværk og nærmest tidligere end hans 2 berømte kollegers andre udsmykninger. Ifølge andre kilder skulle Perin del Vaga også have dekoreret facaden mod Palæets indre gårdsplads, måske efter en tegning af Rafael. Og man har antaget, at det var en af Rafaels elever, som malede et stort våbenskjold for Bini-familien i loftet på Palæets store sal i stueetagen, der blev brugt ved bankforretningerne. Våbenet var malet mellem en krone af grønt, som holdtes af små englebørn. Denne fresko blev inden nedrivningen i 1888 taget ned og skulle idag kunne ses i Museo di Roma. Palazzo Bini var en kompakt bygning i 5 etager med høj kælder. Midt i den 5-fags facade var der i stueetagen en høj indgangsportal i kampestensbue, der nåede op til førstesalen, som derfor kun havde 4 vinduer. Disse var som 3-salens små og nærmest kvadratiske. Stueetagens høje vinduer sad over karme båret af udskårne konsoller og under vandrette gavlfelter. Både disse vinduer samt anden - og fjerdesalens, der begge var indsat i høje buer, var indrammet af tilhugne stenkvadre. Indgangsportalen ledte ind til en indgangshal med adgange og gennemgange til de 2 rum på hver side, samt ind til den indre gårdsplads, der på de 3 sider havde søjlegange med 3 søjler, mens den venstre side var uden disse. I midten stod en fontæne. En række rum til venstre og til højre for gården havde indgange herfra og i smalle rum var der trapper til de øvre etager.
Litteratur om Palazzo Bini: |