|
Ipogeo degli Aureli / Sepulcrum Aureliorum / Sepulcrum Aurelii Via Luigi Luzzatti nr. 2 |
I Via Luzzatti nr. 2 kan man få adgang til Aureliernes gravkammer ("Ipogeo degli Aureli") fra det 3. århundrede efter Kristus. Man skal dog først have ansøgt herom hos Pontificia Commissione di Archeologia sacra. (Ansøgning skal foretages skriftligt og min. 20 dage før besøget. Desuden skal der betales et beløb for adgangen - Læs mere her på Vatikanets side (engelsk tekst)) I 1919 udgravede man til støbning af et fundament til en underjordisk garage i ejendommen på hjørnet af Viale Manzoni og Via Luzzatti, da man fandt rester af et stort gravkompleks i 2 etager. Det viste sig at være en begravelsesplads for en kristen menighed i Rom i det 3.århundrede. Flere af de begravede var af slægten Aurelius, hvorfor man har kaldt komplekset for Aureliernes grav ("Sepulcrum Aureliorum" / "Sepulcrum Aurelii" eller på italiensk "Ipogeo degli Aureli". Ordet ipogeo betyder en gravhvælving eller et underjordisk rum). Fra gaden, der lå noget under nutidens gadeplan, gik der en trappe ned til 2 rum, som idag er ret ødelagte, idet den øverste del af rummene blev fjernet ved udgravningen. Derfra gik der endnu en trappe ned til selve gravpladsen, som bredte sig til højre og venstre for trappen. De øverste rum var muret op i teglsten, mens de underste er gravet ud i tuffen. De forskellige rum er rigt dekorerede med fresker med alle slags motiver, der omhandler både filosofi, mytologi, Kristendommen og kosmologi. Gulvene var dækket af mosaikker, hvor blandt andet navnene på Aurelius-familien kan læses: Aurelius Onesimus, Aurelius Papirius, Aurelia Prima og Aurelius Felicissimus. Da komplekset blev taget i brug fra omkring år 211, lå det langs den gamle udfaldsvej Via Labicana, som førte ud af Rom gennem byporten Porta Esquilina, og lå dermed udenfor Bymuren, hvor det var normalt at anbringe gravmæler, da der var forbud mod begravelser indenfor Bymuren. I 270-282 blev området imidlertid indlemmet i selve byen, da Den Aurelianske Bymur blev opført og brugen af gravkammeret ophørte tilsyneladende. På et senere tidspunkt har man imidlertid gravet nogle flere underjordiske rum og lavet nye gravpladser her med freskobemalede vægge (Atlante di Roma Antica s.334 - se litt.note forneden). Idag træder man gennem den gamle dør ind i et forrum, for enden af hvilken der er en trappe til rummene nedenunder. Det øverste rum har forskellige fordybninger i gulvet til gravbrug og langs væggene er der buer med hylder nedenunder til det samme. På endevæggen ses fresker af Adam og Eva, og Gud der skaber det f'ørste menneske, på sidevæggene nogle vismænd som diskuterer de guddommelige love. Der har været forslag om, at det er evangelisterne, der vises her. Nedenunder ses i rummet til venstre (efter endnu en trappe ned) den ovenfornævnte mosaik med Aureliernes navne. Det var dem, som lod gravkammeret bygge og som først blev begravet her. De kaldte sig "fratres et conliberti": "brødre og medfrigivne", så det drejer sig altså om tidligere slaver i Aurelius-familien, som ved frigivelsen har taget deres tidligere herres navn. Teksten lyder: "Aurelio Onesimo - Aurelio Papirio - Aureliae Primae virg(ini) - Aurelius Felicissimus - fratris et colibert(is) b(ene) m(erentibus) f(ecit)" ("Til Aurelius Onesimus, Aurelius Papirius og jomfruen Aurelia Prima: Aurelius Felicissimus lod udføre (denne grav) for sine brødre og medfrigivne, som har fortjent det"). Et andet sted i gulvet ses en lille marmorplade med teksten "Aureliae Myrsin(ae filiae) - dulcissimae quai vi(xit annis) - V mens(ibus) VI dieb(us) XI - Aurel(ius) Martinus et Iunia Ly(dia paren) - tes fecerunt" ("Til Aurelia Myrsina, sødeste datter, som levede 5 år, 6 måneder og 11 dage. Aurelius Martinus og Iunia Lydia, hendes forældre, lod (opføre denne grav)"). Der har været talrige forslag til tolkning af freskerne og nogen enighed er der ikke opnået. Måske er det en særlig sekt, som har brugt graven og valgt de fortællinger, som vises. Man har foreslået, at fresken med ridderen forestiller Kristus' indtog i Jerusalem - eller Antikrist's triumf! Eller måske er det den afdøde som ankommer til det Himmelske Jerusalem? Scenen på endevæggen er måske så Det Himmelske Jerusalem? Men scenerne er meget komplese og man diskuterer altså stadig, hvorledes de skal tolkes.
Også denne udsmykning tolkes forskelligt, nogle mener, at det drejer sig om en hedensk grav, andre at den er kristen, men der er også forslag om jødisk oprindelse eller en kristen sekt. Forekomsten af Korset må dog angive et kristent tilhørsforhold. Graven har oprindeligt haft en monumental indgang beliggende i en lille, stenbelagt gårdsplads.
Litteratur om Ipogeo degli Aureli: Se Fotos fra Ipogeo degli Aureli på Yahoo Image Search - klik her. |