ANNAS ROM GUIDE
Santa Veronica - helgeninde

1.århundrede


Santa Veronica -  cop. Santiebeati.it
Ill.: Cop. Santiebeati.it
Santa Veronica -  cop. Santiebeati.it
Ill.: Cop. Santiebeati.it
Veronika's Svededug -  cop. Santiebeati.it
Ill.: Cop. Santiebeati.it

Santa Veronica levede ifølge legenden i Palæstina på Jesu tid og mens han var på vej til Golgatha bærende sit kors, mødte han denne kvinde, som fik medlidenhed med den unge mand, der næsten ikke magtede at bære sin tunge byrde.

Veronica tog derfor et let klæde, som hun bar, og med dette tørrede hun sveden af Jesu pande. Det fortælles, at hans ansigtstræk herved overførtes til klædet, som herefter kaldes "Veronica's svededug".

En anden legende fortæller, at Veronica senere kom til Rom med sit klæde (kaldet "il telo del Santo Volto", "Klædet med det Hellige Ansigt", eller "il velo della Veronica", "Veronica's slør", eller "Il sudario della Veronica", "Veronica's svededug - eller blot "La Veronica"") og her mødte hun Kejser Tiberius, som var meget syg, men straks han rørte ved klædet, blev han rask. Veronica forblev herefter i Rom og ved hendes død overgik svededugen til Pave Clemens og hans efterfølgere.

Andre beretninger fortæller, at Veronica blev gift med Zaccheus og at de sammen rejste til Aquitanien for at udbrede den kristne tro. Hendes grav siges at befinde sig i Soulac.

Santa Veronica nævnes ikke i evangelierne og man mener, at hun slet ikke har eksisteret og at navnet egentlig er en sammentrækning og forvanskning af udtrykket "vera icona", "det sande ikon/helgenbillede".

Siden det 7.århundrede har "Veronica's Svededug" været opbevaret i Rom i Peterskirken, hvor den - efter nok at have været æret i mange år, men ikke vist frem til beskuelse for andre end særligt udvalgte (f.eks. den franske Kong Philip August i 1191) - i 1200-tallet fik "nyt liv", da Pave Innocens III i 1208 startede en ny skik med en procession mellem Peterskirken og Kirken Santa Maria in Sassia på søndagen efter perioden, der kaldes "Ottava dell'Epifania": de otte dage efter Helligtrekonger. (Læs mere om denne procession).

Svededugen har dog muligvis også på et tidspunkt været opbevaret netop i Santa Maria in Saxia og først flyttet (tilbage?) til Peterskirken under Pave Sixtus IV (1471-1484) (se litt.note 1 nedenfor).

Relikviet blev efter 1208 regelmæssigt fremvist for de troende og det var endda med til at starte det første Jubelår i Rom: År 1300. Der havde allerede fra Nytårsdag 1300 i Rom spredt sig et rygte om at alle, der på denne dag besøgte Peterskirken og Apostlens grav, ville opnå tilgivelse for alle sine synder. Langsomt begyndte folk at begive sig mod Kirken og i løbet af aftenen samledes en enorm skare af troende omkring alteret. Særligt den 4. Februar, hvor man plejede at fremvise Veronica's Svededug i Kirken, var tilstrømningen enorm.

Veronica's Svededug var nu et af de allerhelligste relikvier og Pave Nikolaus IV gik endda så vidt til at erklære, at dette relikvie var vigtigere end selve Sankt Peters grav.

Veronica's Svededug blev især genstand for dyrkelse i det 14. og 15.århundrede. Man troede for eksempel at den, der betragtede det hellige billede, kunne undgå en voldsom død.

Under den frygtelige plyndring af Rom, som fulgte efter de lutheranske landsknægtes erobring af byen i 1527, løb rygtet, at Veronica's Svededug var blevet røvet og ødelagt. Relikviet blev dog også fremvist flere gange i de næste hundrede år - især i forbindelse med Jubelårene -, men efter at det af Pave Urban VIII i perioden 1623-1644 blev anbragt i nichen over statuen af Santa Veronica i Peterskirken, har det tilsyneladende kun sjældent været fremvist og kun med beskuerne på så lang afstand, at det ikke har været muligt at se billedets detaljer. Det fremvises nu hvert år på 5. Søndag i Fasten fra balkonen over statuen efter en kort en procession i Kirken og velsignelse efter Vesperbønnen kl.17. ( Wikipedia: fremvisning af ikonet i Peterskirken ).

Det er muligt, at Ansigtet på Svededugen idag er så afbleget, at man ikke mere kan se aftrykket, men der eksisterer nogle enkelte kopier, heraf en som blev udført i 1617 af Pietro Strozzi , der var kannik ved Kirken, og som idag findes i Hofburg i Wien. (Wkipedia: File: Holy Face - Vienna.jpg ).

Santa Veronica fejres den 3. eller 4. Februar. Hun fremstilles oftest fremvisende svededugen og med et bedrøvet ansigtsudtryk. Santa Veronica er beskytter af oldfruer, vaskepiger, klædessælgere, fotografer og syersker.

Litteratur om Santa Veronica:
Arte e Iconografia a Roma - dal Tardoantico alla fine del Medioevo / Maria Andaloro, Serena Romano, con contributi di Augusto Fraschetti, Enrico Parlato, Francesco Gandolfo, Peter Cornelius Claussen. Roma, Palombi Editori - Milano, Jaca Book, 2002.
- side 69-71, 202-203: Enrico Parlato: Le icone in processione.
Giorgi, Rosa: Santi. Electa, ristampa 2003.
- side 363f.
Il Ritratto e la Memoria : Materaile 2. A cura di Augusto Gentili, Philippe Morel, Claudia Cieri Via. Roma, Bulzoni Editore, 1993. ("Europa delle corti". Centro Studi sulle Società di Antico Regime. Biblioteca del Cinquecento, 55)
- side 9-35: Gerhard Wolf: La Veronica e la tradizione romana di icone.
Kirke og Kristendom Leksikon. Redigeret af Carsten Bach-Nielsen & Jan Lindhardt. Gyldeldal, 2001.
- side 429.
Kuryluk, Ewa: Veronica and Her Cloth : History, Symbolism, and Structure of a "True" Image. Cambridge, Massachusetts/Oxford: Basil Blackwell, 1991.
Paravicini Bagliani, Agostino: La vita quotidiana alla corte dei papi nel Duecento. Roma-Bari, Editori Laterza, 1996.
- side 221-223.
Pierrard, Pierre: Dizionario dei nomi e dei santi. Gremese editore, 2003.
- side 213.
Reclams Lexikon der Heiligen und der biblischen Gestalten.
- side 497.
Roma Sacra : guida alle chiese della città eterna. 21-22. itinerario. Elio de Rosa editore, 2001.
- side 63.
(1) Santo Spirito in Saxia. Sivigliano Alloisi, Luisa Cardilli. (Le chiese di Roma illustrate, nuova serie, 34). Istituto Nazionale di Studi Romani. Roma, Fratelli Palombi Editori, 2002.
- side 23.
The Penguin Dictionary of Saints. Penguin Books, 1982.
- side 334f.
Catholic Encyclopedia: St. Veronica.
Il Volto Santo: Padre Germano: È a Roma la Veronica?
Il Volto Santo: Jan Wilson: La Veronica e la Sindone
Wikipedia: Velo della Veronica.
Wikipedia: Veil of Veronica.
Wkipedia: File: Holy Face - Vienna.jpg
Wikipedia: fremvisning af ikonet i Peterskirken.
Wilson, Jan: La Veronica e la Sindone.

Turforslag
Steder
Seværdigheder
Personer
Fotogalleri
Bykort
Årstal
Ordliste
Søg i Annas Rom Guide
Hovedside
cop.Anne-Birgitte Larsson - siden er oprettet d. 21.12.2005 og sidst opdateret d. 9.4.2011