|
|
1680-1764 Sebastiano Conca var født i Gaeta den 8. januar 1680 som søn af Erasmo Conca, som vi ellers ikke ved andet om, end at hans to sønner Sebastiano og Francesco, der blev født i 1698, og nevøen Giovanni Conca (født 1690) samt dennes efterkommere alle blev malere. Sebastiano blev uddannet hos maleren Francesco Solimena i Napoli og han fortsatte med at arbejde i dennes værksted indtil omkring 1706, hvor han rejste til Rom. Her slog han sig ned og arbejdede og levede her indtil omkring 1751. I Rom blev Sebastiano Conca's stil populær blandt medlemmerne af Accademia degli Accadi og Kardinal Pietro Ottoboni, der i årene 1715-1740 lod kunstneren og hans familie bo i Palazzo De Cupis, var især interesseret i Conca's malerier. Sebastiano's fætter Giovanni Conca kom i 1707 som 17-årig til Rom, hvor han blev undervist i malerkunsten af Sebastiano, for derpå at arbejde i hans værksted. Giovanni boede hos Sebastiano indtil 1719 eller 1720, hvor han blev gift. Men også andre Kardinaler end Kardinal Ottoboni erhvervede Sebastiano's billeder: Kardinal Spada købte i 1713 to allegorier på Musikken og Kunsten og Kardinal Ferrari modtog året efter en Madonna del Rosario, som idag findes i Kirken San Clemente i Cappella del Rosario. I årene 1713-1716 boede Sebastiano's broder Francesco hos ham for at blive undervist i maler- og tegnekunsten. I 1714 blev Sebastiano Conca medlem af kunstnersammenslutningen I Virtuosi al Pantheon og i 1714 af Accademia di San Luca, hvor han i flere perioder var valgt til formand. Desuden oprettede han i 1712 en lille tegneskole, som besøgtes af mange unge kunstnere. Her er sandsynligvis også Corrado Giaquinto kommet, da han omkring 1723 kom til Rom for at udvikle sin tegnekunst. I 1718 valgte Pave Clemens XI Sebastiano Conca til at male den store fresko-cyklus over San Clemente's liv, som han ønskede udført til Kirken San Clemente. I 1752 blev Sebastiano Conca kaldt til Napoli og her forblev han til sin død den 1. september 1764. Af Sebastiano Conca's værker i Rom kender vi: I Kirken Sant'Agostino: Santa Chiara di Montefalco. I Kirken Santa Caterina da Siena: Maria's Himmelfart. I Kirken Santa Cecilia in Trastevere: Gloria di Santa Cecilia (1721-1724). I Kirken San Clemente: fresko-cyklus med motiver fra San Clemente's liv (1718). I Cappella del Rosario: Madonna del Rosario (1714). I Kirken San Francesco Saverio: Santissimo Trinità e Sant Saverio. I Kirken San Giovanni in Laterano: et ovalt maleri af Jeremias (1718). I Kirken San Lorenzo in Damaso: udsmykning af Cappella Ruffo sammen med Corrado Giaquinto (før 1743). I Kirken Santi Luca e Martina: Maria's Himmelfart (ca.1740). I Kirken Santa Maria in Campitelli: San Michele (1735). I Kirken Santa Maria in Campo Marzio: Cristo con Marta e Maria (1741). I Kirken Santa Maria del Carmine alle Tre Cannelle: Altertavlen er et maleri fra 1700-tallet. Det er malet på begge sider af lærredet og har måske været brugt som fane ved broderskabets processioner. På forsiden ses "La Vergine che appare ad Elia" ("Jomfru Maria viser sig for Elias") og på bagsiden: "La Madonna consegna lo scapolare a San Simone Stock, che intercede presso di lei per le anime purganti" ("Jomfru Maria overgiver skapularet (skulderklædet) til San Simone Stock, som beder om nåde for sjælene i Skærsilden"). Man kender ikke med sikkerhed kunstnerens navn, men et "C" på forsiden af lærredet antyder, at det måske kunne dreje sig om Sebastiano Conca eller muligvis om maleren Corrado Giaquinto. I Kirken Santa Maria Maddalena: Gloria di San Camillo da Lellis (ca.1746). I Palazzo Corsini: fresker i Biblioteket: Allegorier på Videnskaberne. Desuden findes hans malerier og tegninger i flere af Roms kunstmuseer. Litteratur om Sebastiano Conca: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|