|
Galleria Spada - Kunstmuseum - i Palazzo Spada, Piazza Capodiferro nr. 13 - Se nr. 57 på Kort over den vestlige del af Campo de' Fiori-Turen --- SE FOTOS fra www.borgato.be --- OG: fra Alvaro de Alvariis --- |
Palazzo Spada / Capodiferro - foto: cop. Leif Larsson På sydsiden af Piazza Capodiferro (eller Piazza Capo di Ferro, som der står på skiltet på nordsiden) står det store Palazzo Spada, som også kaldes Palazzo Capodiferro-Spada, fordi det blev opført i 1548-1550 for Kardinal Girolamo Capodiferro. Det store Palæ fylder det meste af karréen mellem gaderne Vicolo del Polverone på nordvestsiden, Via Giulia mod sydvest og den amputerede Vicolo dell'Arcaccio. Vi befinder os her i det kvarter, der kaldes Rione Regola. (Se foto fra borgato.be) Fra Palæets gårdsplads er der adgang til museet Galleria Spada via en vindeltrappe i hjørnet, samt til at betragte det såkaldte "Galleria Prospettica", som illuderer en lang søjlegang med en statue af Mars for enden. I virkeligheden er statuen ganske lille (ca. 80 cm.) og gangen kun 8 meter lang, men ved optisk bedrag, hvor søjlerne er gjort stadig kortere og smallere, samtidig med at gulvet bliver højere og gangen smallere, giver den indtryk af at være 37 meter lang. Ideen hertil tilskrives Francesco Borromini, men skulle i virkeligheden være undfanget af Augustinerpræsten Giovanni Maria di Bitonto. (Se foto fra borgato.be). I 1632 købte Kardinal Bernardino Spada det i 1550 opførte Palazzo Capodiferro, der herefter blev til Palazzo Spada. Bernardino Spada, der var født i 1594, var da 38 år gammel og satte straks gang i nogle ombygninger og ændringer i Palæet. Under et tidligere ophold i Bologna havde han stiftet bekendtskab med kunstnermiljøet der og var blevet ven med maleren Guido Reni, som i 1631 udførte et stort portræt af Kardinalen, der idag hænger i Museets første rum: Sala I. I sit nye Palæ indrettede Kardinalen nu nogle rum til sin samling af malerier. Man kommer hertil ad en vindeltrappe fra et hjørne af Palazzo Spada's indre gård. Trappen stammer fra 1777 og samtidig med denne er også dekorationen af rosetter i kassetteloftet, hvor der i midten ses familien Spada-Veralli's våben. --- Herfra kan downloades en museumsguide med engelsk tekst i pdf-format --- Sala I er dog fra 1500-tallet, selvom Kardinalen lod rummet ændre noget. Udover Guido Reni's portræt af Kardinalen hænger her ligeledes et andet portræt, malet af Guercino. Man kan også betragte et portræt af Bernardino's nevø Kardinal Fabrizio Spada. Det er dog udført efter hans død i 1717 efter andre samtidige portrætter af maleren Sebastiano Ceccarini. Kardinal Fabrizio udvidede malerisamlingen med endnu flere billeder af betydelige malere. Ved mange af malerierne kan man derfor se anført "Coll. Fabrizio Spada". Det gælder blandt andre en række billeder af "Il Borgognone", den franske maler Jacques Courtois, som har malet adskillige krigsscenerier. Fra Kardinal Bernardino's samling stammer imidlertid et billede af "Il Domenichino", som omkring 1615-1618 har portrætteret Kardinalens fader Paolo Spada. I alt hænger der på salens vægge 55 malerier og desuden er der opstillet et antal statuer og buster, hvoraf flere er antikke. Fra Sala I kan man gå ligefrem og ind i det lidt mindre hjørnerum Sala II: Dette rum blev i 1636-1637 sammen med det tilstødende, Sala III, indrettet i en lang udvidelse af Palæet i retning mod Via Giulia. Sala II startede som Kardinalens lille studerekammer, "studiolo piccolo". Væggene var beklædt med træ og udsmykningen tegnet af Gian Lorenzo Bernini. Senere blev rummet ændret i begyndelsen af 1700-tallet, så det blev bedre egnet til maleriophængning. Dog er der under loftet en frise fra Kardinal Bernardino's tid. Her ses vingede kvindelige figurer, hermer og masker. Et stykke af frisen er malet på lærred af Perin del Vaga og var egentlig tænkt som forlæg for en gobelin, der skulle være ophængt i Cappella Sistina. Da dette ikke blev til noget, lykkedes det Kardinalen at erhverve lærredet, hvorefter han lod det kopiere i flere stykker, så de kunne dække mere af rummet. I Sala II findes samlingens ældste malerier, blandt andre en stor tavle malet af Marco Palmezzano i slutningen af 1400-tallet / begyndelsen af 1500-tallet med motivet "Andata al Calvario" ("Jesu gang til Golgatha"). Her er et maleri af Tizian fra ca. 1515: "Ritratto di musico" ("Portræt af en musiker"), en "Visitazione" af Andrea del Sarto fra et tidspunkt efter 1524, samt andre malerier erhvervet af Kardinal Bernardino. Udover malerierne er her også opstillet en del smukke møbler og antikke statuer. Samt et ungdomsarbejde af Gian Lorenzo Bernini, nemlig en buste af Laokoon. Sala III er et langt, 3-fags rum til højre for Sala II og med en udgang til Sala IV. Salen var en del af den udvidelse af Palæet, som fandt sted under Kardinal Bernardino i 1636 for at gøre plads til hans voksende kunstsamling. Salen kaldtes da "Galleria di Sua Eminenza" eller "Galleria del Cardinale". Senere renoverede Kardinal Fabrizio Spada i 1698-1699 rummets indretning og udsmykning, som blev udført af den romerske maler Michelangelo Ricciolini, der malede allegorier over de 4 kontinenter, elementerne og årstiderne i loftet, samt andre malerier på væggene. I Sala III er det især Kardinal Fabrizio's samling, der er stillet til skue. Her er blandt andet et maleri af Pier Francesco Mola forestillende Bacchus, malet i 1655-1660, og to kystlandskaber af Salvator Rosa fra efter 1674. En mængde hvide marmorstatuer fra Antikken er også at bese her. Midt i salen står en stor hollandsk globus fra 1622. Både fra Sala III og Sala I kan man gå ind i Sala IV, som ligger i hjørnet mellem de 2 andre sale. Sala IV var oprindeligt i 1630'erne tænkt som en tagterrasse, men i 1653 fik rummet sit nuværende udseende. Herinde findes både værker fra Kardinal Bernardino's samling og værker samlet af Kardinal Fabrizio, men også værker, som blev samlet af senere familiemedlemmer. Blandt malerierne kan nævnes "David con la testa di Golia" ("David med Goliat's hovede"), udført af Orazio Gentileschi, samt 2 værker af dennes datter Artemisia Gentileschi: "Madonna allatta il Bambino" ("Madonna giver die til Jesus-Barnet") og "Santa Cecilia". Disse malerier kom i familiens besiddelse, da Grevinde Maria Veralli i 1636 medbragte dem som sin medgift. Her ses også et maleri af en helgenindes martyrium fra ca. 1604, som tilskrives Domenichino. Også i Sala IV er der opstillet forskellige antikke statuer.
Litteratur om Galleria Spada: |