ANNAS ROM GUIDE

Maleriet af Jomfru Maria og de 7 Ærkeengle i Kirken Santa Maria degli Angeli

I Kirken Santa Maria degli AngeliEsquilin kan man i kirkens apsis se et maleri, der forestiller Jomfru Maria med Jesus-Barnet omgivet af de 7 Ærkeengle.

Det er et billede, som tilbedes helt tilbage til 1550, da Pave Julius III på den sicilianske præst Antonio Lo Duca's indtrængende bøn viede en del af ruinerne af det gamle badeanlæg Diocletian's Termer til "Santa Maria dei Sette Angeli" ("De 7 Engles Maria"). Efter denne første indvielse af helligdommen skulle der gå endnu 11 år, før der endelig blev bygget en rigtig kirke op i ruinerne, denne gang viet til "Santa Maria degli Angeli e dei Martiri" ("Englenes og Martyrernes Maria").

Maleriet blev udført i Venedig i 1543, da Antonio Lo Duca under et ophold i denne by så en mosaik med dette motiv i Markuskirken. Antonio Lo Duca dyrkede allerede de 7 ærkeengle og Jomfru Maria fra sin tid som præst i Palermo, hvor han - på næsten mirakuløs vis - havde fundet et gammelt, glemt maleri af disse i en ældre kirke.

Nu blev han så grebet af billedet på denne mosaik, at han henvendte sig til en kunstner på stedet og fik denne til at male en kopi, som han siden bragte med sig tilbage til Rom.

Vi ved ikke, hvem denne kunstner var, men farver og linier i maleriet tyder på at det kunne være Lorenzo Lotto. Den originale mosaik er idag forsvundet.

På maleriet ses de 7 Ærkeengle svævende rundt om en gruppe i midten: Jomfru Maria ammende Jesus-Barnet på hendes skød. I de 2 øverste hjørner er afbilledet 2 profeter med hver sit indskriftsbånd: David til venstre, "Diffusa est Gratia in Labiis Tuis" og Isaias til højre, "Exaltabitur Domus Domini in Vertice Montium".

I billedets sider står 2 pilastrer og over Maria og englene spænder en stor bue. Dette tog Antonio Lo Duca som et bevis for, at det var i Diocletian's Termer under den store bue, at han skulle rejse et alter for Maria og Ærkeenglene, ligesom han så landskabet i billedets baggrund som de landlige omgivelser, som dengang omgav Terme-ruinerne.

De 7 Ærkeengle er forsynet med sceptre som tegn på deres værdighed og hver især bærer et indskriftsbånd, der fortæller om deres særlige ansvar. Desuden har deres navne engang været skrevet her, men de er idag udviskede.

Øverst til venstre står Ærkeenglen Mikael ("Michele") med indskriften "Paratus ad Animas Suscipiendas". Han kaldes "Victoriosus" ("Den sejrende"). Michele var også beskytter mod sygdom og det var ham, som Pave Gregor I så på toppen af Hadrian's Mausoleæum, da Rom hærgedes af pest.

Øverst til højre står Ærkeenglen Gabriel ("Gabriele") med indskriften "Spiritus Sanctus Superveniet in Te". Han kaldes "Nuncius" ("Sendebudet, Forkynderen"). Det var Gabriel, som bebudede Jomfru Maria, at hun skulle føde Guds Søn.

Dette er de 2 vigtigste Ærkeengle og det er da også dem der idag holder Jomfru Maria's guldkrone.

I midten står til venstre for Maria Ærkeenglen Rafael ("Raffaele") med indskriften "Viatores Comitor - Infirmos Medico". Han kaldes "Medicus" ("Lægen"), da navnet Rafael betyder "Gud helbreder". Han nævnes i Tobias' Bog og i Johannes-Evangeliet.

Til højre for Maria står Ærkeenglen Uriel ("Uriele") med indskriften "Flammescat Igne Charitas". Han kaldes "Fortis Socius" ("Den stærke Forbundsfælle").

I nederste række til venstre står Ærkeenglen Jeudiele (eller Geudiele) med indskriften "Deum Laudantibus Premia Retribuo". Han kaldes "Remunerator" ("Den der gør gengæld").

I midten knæler Ærkeenglen Sealtiele (eller Salatiel) med indskriften "Oro Supplex et Acclinis". Han benævnes "Orator" ("Den bedende").

Og nederst til højre står Ærkeenglen Barakiel ("Barachiele") med indskriften "Adiutor Ne Derelinquas Nos". Han kaldes "Adjutor" ("Hjælperen").

På det gamle englebillede i Kirken Sant'Angelo i Palermo var Ærkeenglene yderligere forsynet med deres attributter: Mikael med lanse og sværd, Gabriel med med jaspisspejl og lygte, Rafael med medicin"taske" sammen med Tobias, Uriel med draget sværd, Jeudiele med krone og pisk, Sealtiele i bøn, Barakiel med en krans af roser til at give videre.


Litteratur om maleriet:
Bernardi Salvetti, Caterina: S. Maria degli Angeli alle Terme e Antonio Lo Duca. Desclée & Co., 1965.
Guida Storico Artistica delle Basilica di Santa Maria degli Angeli e dei Martiri. Il Cigno Galileo Galilei, Roma, 1999.

Antonio Lo Duca's historie
Kort om Santa Maria degli Angeli
Mere om Kirken: Michelangelo's kirke
Mere om Kirken: årene 1565-1749
Mere om Kirken: Vanvitelli's kirke
Rundgang i kirken
Plan over kirken
Læs om Kirken
Plan over kirken i termeanlægget
Kort over området
Spise og bo i området
Tilbage til byturen
Andre turforslag
Ordliste
Hovedside
cop.Anne-Birgitte Larsson - siden er sidst opdateret d.24.5.2003