|
Sepolcro di Eurisace |
Lige udenfor Porta Maggiore, den antikke Porta Praenestina, og klods op af denne står resterne af et stort gravmæle fra slutningen af det 1.århundrede før Kristus, Man mener, at der er opført mellem år 40 og 20. På dette tidspunkt var Porta Praenestina i sin nuværende form endnu ikke opført, da bymuren rundt om Rom dengang stadig var den gamle Serviske Bymur, som sluttede meget længere mod nordvest, før nutidens Piazza Vittorio Emanuele. Nede ved vore dages Via Carlo Alberto står stadig den gamle byport Porta Esquilina, fra hvilken udfaldsvejene mod Praeneste og Labicum udgik. (Porten kaldes idag Gallienus-Buen). De to veje Via Praenestina og Via Labicana løb først sammen, men deltes efte rat være ført igennem en af buerne, som bærer akvædukten Aqua Claudia. Først under Kejser Claudius (41-54 eft.Kr.) fik denne bue sin særlige monumentale form og først under Kejser Aurelian (270-275 eft.Kr.) blev den bygget ind i Bymuren, men hele tiden stod her Eurysaces grav, selvom der under de forskellige byggearbejder og ombygninger ændredes på dens oprindelige udseende. Marcus Vergilius Eurysaces var navnet på monumentets ejer (Eurisace er den italienske form) og denne mand, som må have været af græsk æt, var en frigiven, der havde tjent sig store rigdomme som ejer af et eller flere store bagerier, som havde kontrakt på at levere brød til staten, måske til byens kaserner og måske under borgerkrigen, som afsluttede Republikkens tid. Selve gravmælet havde en trapez-formet grundplan med sider, der måler omkring 9, 7, 6 og 4 meter. Den uregelmæssige form skyldes den plads, der var tilovers fra tidligere grave på stedet. Graven har sikkert været over 7 meter høj. Det er opført i beton og beklædt med travertinplader. Basen er i tufblokke og travertin. |
Cop. Bo Lundin |
Udseendet er ret usædvanligt. I hvert hjørne står der høje, flade søjler, som sammen med en række kraftige runde søjler i mellemrummene bærer en stor firkantet kasse. Denne har 3 rækker runde "vinduer" i travertinrammer. Disse tolkes af nogle som ovne og de cylindriske søjler nedenfor som kornmål eller dejtrug sat ovenpå hinanden. Andre er gået bort fra denne udlægning og mener, at der måske blot er tale om en udsmykning i geometrisk mønster. I graven har man fundet Atistia's urne, som har form af et dejtrug (på latin: "panarium"). Ved siden af gravmælet fandt man en marmorsten med en indskrift om Atistia, som menes at have været Eurysaces' hustru. Også denne sten menes at stamme fra monumentets østside. Teksten lyder: "fuit Atistia uxor mihei - femina opituma veixsit - quoius corporis reliquiae - quod superant sunt in - hoc panario". Urnen findes idag på Museo delle Terme. Da Den Aurelianske Mur blev bygget sidst i 200-tallet, blev Eurysaces' grav bygget ind i forsvarsværket, ligesom så mange andre dertil egnede bygningsværker. En del af gravens østside blev revet ned for at inkorporere den i et de tårne, som kom til at flankere Porta Praenestina. Dette skete antagelig under restaurering af Muren under Kejser Honorius i begyndelsen af 400-tallet. Gravmælet kom først til syne igen, da Pave Gregor XVI i 1838 lod Porta Maggiore fritlægge og restaurere. Inden da havde der dog været en periode i 1500-tallet, hvor en del af tårnet var styrtet sammen og den bagvedliggende bygning kunne ses. I denne forbindelse blev den tegnet af B. Peruzzi, men efter en reparation forsvandt den atter af syne. Også andre bagere blev begravet herude ved Via Praenestina. En særlig ven af Eurysaces var gourmet-bageren Ogulnius, af hvis grav der kun er bevaret et tekstfragment. Fem andre bagere var begravet i et fælles columbarium. Eros og Felix var Autronius Paetus' frigivne og lå begravet i et gravmæle opført af en vis N. Patlucius Maximus. Adrastus og Anoptes lå i Statiliernes gravsted, mens Prima Sura, som var en vis Alexanders frigivne, var begravet i et lidt mere udsmykket gravsted. De levede alle mellem slutningen af det 1.århundrede før Kristus og begyndelsen af det 1.århundrede efter. Det er muligt, at der lige uden for Porta Maggiore lå et mølleri med flere melmøller, hvor bagerne fik deres korn malet.
Litteratur og links om Sepolcro di Eurisace: |