|
|
Calendario Filocaliano, Filocalus' Kalender, er en illustreret kalender for året 354 efter Kristus, som findes i en bog kaldet "Cronografo del 354" (på latin: Chronographus anni 354), som består af flere dele og som - selvom den var beregnet til én bestemt person, en vis Valentinus - blev kopieret og citeret af mange andre igennem de næste par hundrede år, ja helt op til det 9.århundrede. Og det er et held, for originalen er senere gået tabt. Heldigvis findes mange af kopierne stadig og de findes også i digital form på: http://www.tertullian.org/fathers/chronography_of_354_00_eintro.htm. Ophavsmanden regnes for at være skriveren og kalligrafen Furius Dionysius Filocalus, der levede i det 4.århundrede efter Kristus. Han er især kendt for at have indgraveret de mange indskrifter, som Pave Damasus I i årene 366-384 lod udføre til martyrgravene. At det er Filocalus, som har udført Kalenderen og resten af materialet i "Kronografen", ved man , fordi han har "signeret" forsiden med dedikationen til Valentinus ("Furius Dionisius Filocalus titulavit"). (http://www.tertullian.org/fathers/chronography_of_354_01_dedicatio.htm) Selve Kalenderen findes som 6.del af værket. Den består af illustrationer på venstresiderne og tekst til de forskellige måneder på højresiderne. Illustrationerne viser de forskellige gøremål på landet i de tilsvarende måneder. Teksten er opsat i en række kolonner med angivelse af ugens dage og "ni-dages-cyklussen" (hver 9.ende dag var en markedsdag og betegnedes med et A, hvorefter de følgende dage fik betegnelserne B-H, indtil næste markedsdag: A). (http://www.tertullian.org/fathers/chronography_of_354_06_calendar.htm) Januar-illustrationen findes kun i manuskriptet "Vindobonensis" i Wien. Den viser en mand i en lang tunika og en toga med en rigt udsmykket bort. På hovedet bærer han en pelshat med et langt slør nedad nakken. Han er ved at foretage en ofring, måske ved at drysse røgelse på et lille bål, der flammer i et bækken foran ham. Bækkenet er anbragt i en høj holder og bagved denne står en hane. I sin venstre hånd holder manden en trekløver. Det drejer sig muligvis om en embedsmand, en "Vicomagister", der foretager ofring til Larerne ved festen Ludi Compitales den 3.-5. Januar. Eller om en Konsul, der indsættes i sit embede i Januar (Salzman s.80). På Kalendersiderne er der udover ugedagene og de særlige dage Kalenda (den første dag i en måned), Idus og Nona (der faldt henholdsvis den 13. og den 5. i månederne Januar, Februar, April, Juni, August, September, November og December - og den 15. og den 7. i månederne Marts, Maj, Juli og Oktober) også anført en række hedenske festdage. I Januar således blandt andre Agonalia og Carmentalia, i Februar blandt andre Ludi Gottici og Lupercalia, i Marts Canna Intrat til ære for Cybele og Attis - og Quinquatria til ære for Minerva, i April Veneralia den første dag i måneden, Kalenda Aprilis, og Ludi Florales ("Floralia") til ære for Gudinden Flora fra den sidste dag i måneden og til den 3. Maj. I Juni måned var der blandt andre Vestalia og Matralia og i Juli Ludi Apollinares og Neptunalici. I August en festdag for Kejser Pertinax (N-Divi-Pertinacis-CM-XXIII) og Vulcanalici for guden Vulcanus, i September Ludi Romanorum og Ludi Triumphales, i Oktober Ludi Solis, i November Ludi Plebei og Ludi Sarmatici til minde om Kejser Constantin's sejr over Sarmaterne. I December er der blandt andre anført Ludi Saturnalia, som fejredes fra den 17. i måneden. (Læs mere om de gamle festdage her). Kalenderen er hedensk i sine angivelser af de gamle fester for de romerske guder. Men "Kronografen" som helhed er også beregnet til kristne. I dagligdagen levede kristne og gudedyrkere på den tid side om side - også inde i selve familierne. De havde forskellig tro og vaner og klædte sig forskelligt og først i det 5.århundrede blev gudedyrkerne en minoritet. På det tidspunkt, hvor Kalenderen er blevet til, omkring 354, var det stadig omkring halvdelen af befolkningen eller mere, der dyrkede de gamle Guder. Kejser Constantin havde godt nok tilladt Kristendommen som religion på lige fod med de andre gudedyrkelser. Og han favoriserede den også, ligesom hans sønner og efterkommere, men den gamle gudedyrkelse var endnu ikke forbudt og mange magtfulde personer fra overklassen bekendte sig til den. Man formoder, at den Valentinus, til hvem "Kronografen" er dedikeret, har været kristen. Filocalus, der har udført dedikationen, var selv kristen og en god ven af Pave Damasus I. Desuden lyder dedikationen blandt andet: "Valentine floreas in Deo" ("Valentinus, gid du må blomstre i Gud"). Og "Kronografen" indeholder blandt andet en liste over datoer for den kristne Påske fra 312 til 354 men en senere fortsættelse til 411, en liste over Paver fra 255 til 352, en liste over martyrmindedage, en liste over Roms biskopper. - Men for den hedenske del af dagliglivet har den også en liste over stjernetegn og planeter. Måske var ikke alle i Valentinus' familie af samme tro. Filocalus har altså signeret sit værk, men hvad han egentlig mente med ordet "titulavit" er der forskellige opfattelser af. Meningen kan have været, at han har skrevet bogen selv, men det kan også tænkes, at han måske blot har samlet og kalligraferet/renskrevet andres frembringelser.
---------- Læs mere om kalendere ---------- Læs mere om dage og måneder ---------- Se oversigt over sider om tid ---------
Litteratur og links om Calendario Filocaliano: Coarelli, Filippo: Roma sepolta. Roma, Armando Curcio editore, 1984. (Biblioteca di Archeologia). - side 186-187. Codice Topografico della Città di Roma / a cura di Roberto Valentini e Giuseppe Zucchetti. R. Istituto Storico Italiano per il Medio Evo. (Fonti per la Storia d'Italia : Scrittori Secoli IV-XII ) Volume Secondo. Roma, nella Sede dell'Istituto Palazzo dei Filippini, 1942. Ristampa anastatica, Stabilimento Tipografico "Pliniana", 1997. - side 1ff. Salzman, Michele Renee: On Roman Time : the Codex-Calendar of 354 and the Rhythms of Urban Life in Late Antiquity. Berkeley/Los Angeles/Oxford, University of California Press, cop.1990. The Tertullian Project: The Chronography of 354 AD. Wikipedia (italiensk): Cronografo del 354. Wikipedia (engelsk): Chronography of 354. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|