|
Santa Lucia del Gonfalone : En RUNDGANG - Via dei Banchi Vecchi 12 - Se nr. 72 på Kort over den vestlige del af Campo de' Fiori-Turen --- LÆS OGSÅ : KIRKENS HISTORIE --- -- SE FOTOS af Alvaro de Alvariis på Flickr --
|
KIRKENS YDRE: Facaden med hovedindgangen findes i Via dei Banchi Vecchi, på hjørnet af sidegaden Via delle Carceri, med den højre sidemur langs denne gade, hvor man kan se de høje, halvcirkelformede vinduer, som giver lys til de tre kapeller i Kirkens højre side. De er hver især indsat i brede gult pudsede felter, som er adskilte af brede, flade søjler i hvidt puds. Efter det tredie felt afsluttes muren af 2 smallere felter. I de første, som har Kirkens højde og dermed 2 etager med et vindue foroven, sidder en smuk portal rundt om en mindre sidedør med nummeret 8. Den profilerede dørkarm bærer i hver side nogle svungne dobbelt konsoller, der omkranser et mindre rundt vindue i profileret ramme og toppes med et meget bredt, buet gavlfelt. Kirkens venstre mur kan ligesom Kirkens bagside ikke ses, da nabohusene her er bygget tæt op af kirkemurene. FACADEN mod Via dei Banchi Vecchi er opbygget i teglsten, der idag er pudset op i en lys farve, og travertin i den høje base, samt som dele af de dobbelte, flade søjler, der opdeler facaden i 3 felter og 2 etager. Sidefelterrne er kun dekoreret med en høj rammetegning forneden og en mindre ovenover, mens det midterste felt er trukket lidt frem og indrammer en høj indgangsportal under et bredt, buet og fremspringende gavlfelt indeholdende et englehovede. Fem brede trappetrin fører op til døren, der flankeres af et sæt runde søjler med baser og udskårne korinthiske kapitæler i travertin. Flere mere og mere fremspringende gesimser adskiller stueetagen fra etagen ovenover, som bortset fra nogle svungne støttemure over sidefelterne kun er opbygget over midterfeltet. Over gesimserne løber en bred frise med i midten en balustrade foran en høj balkondør flankeret af søjler med korinthiske kapitæler og relieffer af englehoveder. Søjlerne toppes af et buet gavlfelt omkransende en blomsterguirlande og et korsformet relief på en rund plade, emblemet for Arciconfraternita del Gonfalone. Allerøverst toppes facaden af et trekantet, profileret gavlfelt uden indhold. Dekoration og opbygning af kirkerummet, som det står idag, stammer fra perioden 1859-1866, hvor arkitekten Francesco Azzurri stod for en større restaurering og ombygning. Der er tale om et rum med kun ét skib, som i hver side har 3 brede og dybe kapeller bag en række høje og brede buer, båret af brede, flade søjler med vandrette plader som kapitæler, hvorpå profilerede buede lister rejser sig. Over buerne løber først en høj, dernæst nogle smallere og kraftigt udskårne, friser og gesimser inden det tøndehvælvede loft, som løfter sig mellem høje vinduesnicher over kapelbuerne. Efter det tredie sæt buer markerer endnu højere firkantede søjler med korinthiske kapitæler overgangen til Presbyteriet, alternichen, der er hævet et par trin over kirkegulvet og har en buet Apsis, som dog dårligt kan ses på grund af den høje alterbygning, som troner midt i dette område. Kirkerummets stukudsmykning er udført af Pietro og Giovanni Sasselli fra Forlì, mens gulvet, søjlerne og de elegante korbalkoner i Presbyteriet skyldes den romerske billedhugger Santea Cianfarani. Kunstneren, som har udtænkt og i 1881 fremstillet Højalteropsætningen, er dog Giuseppe Rinaldi. Loftet var engang bemalet med en fresko af "La visione di San Bonaventura e la redenzione degli schiavi" ("San Bonaventura's drøm og befrielsen af slaverne"), udført af Antonio Nessi kort før 1765. Man kender til denne fresko, fordi der findes en skitse hertil i Accademia di San Luca. Senere blev den erstattet af Arciconfraternita del Gonfalone's våbensmærker og medaljoner med scener fra Broderskabets historie, samt allegoriske figurer i malede nicher, udført af Cesare Mariani. (Se foto af Alvaro de Alvariis). 1. kapel i højre side er Cappella dei Santi Francesco di Sales e Tommaso di Villanova og det er netop disse helgener, som ses knælende for foden af Jomfru Maria med Jesus-Barnet på altertavlemaleriet, der er udført af Salvatore Monosilio i midten af 1700-tallet (se foto af Alvaro de Alvariis). Omkring 1761 blev Kirken ombygget af srkitekten Marco David og det derved opnåede udseende ændredes ikke ret meget under Francesco Azzurri's renovering i 1800-tallet. Men tilbage til tiden før 1761 var dette kapel viet til helgeninderne Santa Caterina og Santa Maria Maddalena og altertavlen havde derfor et andet motiv. På den brede, flade søjle mellem 1. og 2. kapel har Cesare Mariani malet "Nehemia" / "Neemia" (Nehemias) i en stor firkantet og forgyldt ramme under et trekantet felt med en engel, som bærer et indskriftsbånd med profetens navn (se foto af Alvaro de Alvariis). 2. kapel i højre side er Cappella di Santa Lucia og har siden ombygningen i 1761 været viet til helgeninden Santa Lucia, selvom udsmykningen rent faktisk først blev til 100 år senere, i 1861, som det kan læses på en indskrift på den lille dør til venstre. På alteret, som er udført af Giuseppe Rinaldi, står - i en forgyldt niche med rigt dekoreret og forgyldt ramme - en statue af Santa Lucia i hvidt marmor, hugget af Scipione Tadolini (se foto af Alvaro de Alvariis). Bemærk, at den blindede Santa Lucia i sin venstre hånd bærer en lille bakke, hvorpå hendes øjne hviler. Marmorstatuen erstatter en statue i træ, som Spinazzi og Lisandroni fik opsat i 1700-tallet og som nu opbevares i forhallen til Kirken Oratorio del Gonfalone i Via del Gonfalone. På væggen ved siden af statuen hænger en mængde små "ex-voto", votivgaver, i form af sølvhjerter og andet, der er opsat som tak for helgenindens hjælp. Rammen om alternichen toppes af et gavlfelt bestående af 2 volutter med plantedekoration, der støtter en oval med Arciconfraternita del Gonfalone's våben. På den brede, flade søjle mellem 2. og 3. kapel har Cesare Mariani malet profeten "Esdra" i en stor firkantet og forgyldt ramme under et trekantet felt med en engel, som bærer et indskriftsbånd med profetens navn (se foto af Alvaro de Alvariis). 3. kapel i højre side er Cappella dei Santi Pietro e Paolo. Over alteret ses her at maleri af "Santi Pietro e Paolo condotti al martirio" ("San Pietro og San Paolo føres til martyriet"), udført af Mariano Rossi i midten af 1700-tallet (se foto af Alvaro de Alvariis). markeres af 2 sæt fremtrukne, firkantede, kannellerede, ekstra høje søjler med korinthiske kapitæler. Hvert sæt indrammer en udskåret portal under et trekantet gavlfelt forneden, mens der ovenover er indsat en elegant, men også ret massiv, korbalkon foran et tilbagetrukket orgel. Balkonen bæres af kraftige, udskårne konsoller og den er forsynet med en nydelig balustrade (se foto af Alvaro de Alvariis). Arrangementet er udført af billedhuggeren Sante Cianfarani i forbindelse med den store restaurering i 1800-tallet, mens orgelet menes at være fra 1721-1723 (andetsteds oplyses det at være fra 1882 og bygget af Nicola Morettini). Døren til højre fører ind til et lille rundt rum, som kaldes Sacello di Sant'Antonio Maria Claret. Det er viet til Clarettianer-Ordenens stifter og blev indrettet i forbindelse med dennes helgenkåring den 7. Maj 1950. Herinde findes et lille alter med en statue af helgenen mellem 2 tynde søjler, samt et basrelief i stuk af 2 engle, den ene med en martyrpalmegren og en basun, den anden med 2 rosenkranse, som er Ordenens symbol. Desuden ses en skare af Clarettianske missionærer. Fra rummet fører en trappe op til orgelet. Hævet et par trin over gulvhøjde afskærmer en smuk balustrade af skiftevis hvide marmorsøjler og firkanter af rødåret marmor selve alterområdet. Den halvcirkelformede APSIS afgrænses af den høje fristående altervæg, men på hver side af denne kan man i apsisrundingen se malerier på væggen over korstolene i mørkt træ. Til højre er det et freskomaleri fra 1863-1866 af Cesare Mariani med motivet "Sisto V benedice gli schiavi liberati" ("Pave Sixtus V velsigner de frikøbte slaver") (se foto af Alvaro de Alvariis). Der hentydes her til en særlig episode i Gonfalone-Broderskabets historie, hvor det var lykkedes Arciconfraternita del Gonfalone at få udvirket af Det Tyrkiske Rige, at de første slaver herfra blev frigivet. Over freskens rigt dekorerede ramme - også denne i freskoteknik og malet som et fiktivt ophængt vægtæppe - sidder en indskriftsplade med teksten: "Cce. Servitute redempti - in Templo liber - Xysto.V. offeruntur". Til venstre for denne fresko - og foran en af de høje, brede, kannellerede og delvist forgyldte søjler, som deler apsisrundingen i flere felter - ses Højalteret, der i 1800-tallet som erstatning for en tidligere tavle fra 1700-tallet blev udført i mangefarvet marmor og stuk efter tegning af Giuseppe Rinaldi (se nedenfor). Til venstre for og bagved højalteret står endnu en af de ovennævnte søjler og derefter i apsisrundingen endnu en fresko på et malet "vægtæppe", her med motivet "Giovanni Cerrone nominato prefetto di Roma" ("Giovanni Cerrone bliver udnævnt til Bypræfekt i Rom"), også denne malet af Cesare Mariani. (Se foto af Alvaro de Alvariis) APSISKUPLEN er udsmykket af et stort maleri af "San Bonaventura ha la visisone della Vergine" ("San Bonaventura's drømmesyn af Jomfru Maria", udført af Cesare Mariani (se foto af Alvaro de Alvariis). I maleriets venstre side ses nogle personer, som havde særlig betydning for Lægbroderskabet og for dets formål: at løskøbe fangne "slaver" fra tyrkisk og arabisk fangenskab. Det drejer sig om blandt andre San Giovanni de Matha og San Felice de Valois, som stiftede Trinitar-Ordenen med samme formål. Samt en San Raimondo Penafort, der prædiker for de fremmødte. Alterbordet erstatter et tidligere barokalter tegnet af Marco David og er udført af Giuseppe Rinaldi i forskellige marmorsorter og -farver og står foran selve Højalteret, der som nævnt ovenfor er udført i mangefarvet marmor, som en stor, bred og høj marmormur, opdelt af 2 sæt søjler (yderst 2 brede, flade, kannellerede mursøjler og inderst 2 halvrunde, kannellerede søjler, alle med komposite kapitæler) i 3 felter: 2 smallere sidefelter og et bredt midterfelt, hvori der sidder en stor, bred og forgyldt ramme med relieffer af vaser, kandelabrer og planteranker. Den omkranser selve HØJALTERTAVLEN, der er et maleri af "Madonna del Gonfalone", malet i 1500-tallet som kopi af Livio Agresti's maleri af "Madonna Salus Populi Romani" i Kirken Santa Maria Maggiore (se foto af Alvaro de Alvariis). Maleriet blev kronet i 1666. De 4 søjlekapitæler bærer en række smalle friser, hvoraf den ene - over midterpartiet - er forsynet med en indskrift: "Altare Privilegatum". De fremspringende gesimser her fortsætter op i en udskåret bue med i midten et maleri af Gud Fader, udført af Erminia Pompili Maldura (se foto af Alvaro de Alvariis). Øverst toppes altermuren af et trekantet gavlfelt, der er dekoreret med flere udskårne og forgyldte ornamenter. Til venstre for Apsisrundingen er denne afslutning også her markeret af 2 sæt fremtrukne, firkantede, kannellerede, ekstra høje søjler med korinthiske kapitæler. Hvert sæt indrammer en udskåret portal under et trekantet gavlfelt forneden, mens der ovenover er indsat en elegant, men også ret massiv, korbalkon foran et tilbagetrukket orgel. Balkonen bæres af kraftige, udskårne konsoller og den er forsynet med en nydelig balustrade (se foto af Alvaro de Alvariis). Arrangementet er udført af billedhuggeren Sante Cianfarani i forbindelse med den store restaurering i 1800-tallet, mens orgelet menes at være fra 1721-1723. Døren her i venstre side fører ind til Kirkens SAKRISTI, som nogle mener er indrettet af Francesco Azzurri i forbindelse med renoveringen i 1800-tallet, mens andre antager at det er den oprindelige udformning af Marco David fra 1761. Langs væggene står høje skabe over lavere skænke i poleret nøddetræ. Også Alteret for enden af rummet er her en skænk i mørkt træ ligesom den store og høje ramme omkring altertavlen, der udgøres af et maleri af Ermenegildo Costantini forestillende Korsfæstelsen ("Crocifissione"). Loftet er tøndehvælvet og lystmalet med mørkere kanttegning. Over indgangsdøren er opsat en sort marmorsten fra begyndelsen af 1600-tallet med en indskrift til minde om de privilegier, som Arciconfraternita del Gonfalone modtog fra Pave Paul V. Det øverste og 3. kapel i venstre side er Cappella di San Bonaventura, som er afskærmet fra kirkerummet af en lav balustrade i marmor af typen diaspro rosso. Samme marmortype er anvendt til alteret over hvilket der hænger et maleri fra perioden 1761-1765 af Giorgio Gaspare de Prener. Motivet er "San Francesco che appare a San Bonaventura" ("San Francesco viser sig for San Bonaventura" (se foto af Alvaro de Alvariis). Det lille ovale billede i den rigt svungne guldramme på alteret forestiller "San Giuseppe con il Bambino Gesù" ("Josef med Jesus-Barnet"). Navnet på kunstneren kendes ikke, men maleriet stammer fra 1800-tallet (se foto af Alvaro de Alvariis). På sidevæggene er der fresker med San Bonaventura's symboler på malede tæpper, til venstre ses en bog og en krone og til højre en serafin med en stjerne, et symbol på Franciskaner-Ordenen. Loftet er udsmykket med grottesker og geometriske former, samt i midten Helligåndens Due. På den brede, flade søjle mellem 3. og 2. kapel har Cesare Mariani malet profeten "Geremia" ("Jeremias") i en stor firkantet og forgyldt ramme under et trekantet felt med en engel, som bærer et indskriftsbånd med profetens navn (se foto af Alvaro de Alvariis). 2. - og midterste - kapel i venstre side er Cappella del Crocifisso, hvor der som altertavle er opsat et trækrucifiks fra 1500-tallet (se foto af Alvaro de Alvariis), som lige siden har været i Broderskabets eje. Under de store religiøse processioner i anledning af Jubelårene 1550 og 1575 blev Korset tilsyneladende taget ned og Skærtorsdag aften båret rundt i byen, hvor det tiltrak store skarer af troende. På den brede, flade søjle mellem 2. og 1. kapel har Cesare Mariani malet profeten "Zorobabele" i en stor firkantet og forgyldt ramme under et trekantet felt med en engel, som bærer et indskriftsbånd med profetens navn (se foto af Alvaro de Alvariis). 1. kapel i venstre side er Cappella dei Santi Carlo Borromeo e Gregorio Barbarigo. Altertavlen (se foto af Alvaro de Alvariis) er indrammet af en høj, profileret, forgyldt ramme, som ender i en høj bue, hvori der sidder et stort maleri forestillende "San Carlo Borromeo in gloria con San Gregorio Barbarigo" ("San Carlo Borromeo i Himmelen og San Gregorio Barbarigo"). Det er udført af maleren Eugenio Porretti i anden halvdel af 1700-tallet. Rummets hjørner er afrundede og dekoreret med forgyldte friser og grotesker. INDGANGSVÆGGEN (se foto af Alvaro de Alvariis): Midt på væggen sidder det store indgangsparti i mørkt træ med søjler i hver side og glasruder i de høje døre under et trekantet gavlfelt. Væggen omkring er dækket af marmorplader, forneden i firkantede felter i brunt marmor omkranset af en sort marmorramme. Ovenover er der på grå baggrund anbragt 2 store forgyldte og udskårne billedrammer, der indholder længere tekster. Støttesøjlerne til den første bue i hver side går her en smule frem i rummet, så der også i samme marmortyper er plads til 2 lignende rammer, men her med malerier af Mariani. Til venstre ses Tobias med fisken ("Tobiolo") - se foto af Alvaro de Alvariis - til højre ses "Daniel" - se foto af Alvaro de Alvariis . |