|
Sant'Ambrogio della Massima - En Rundgang i Kirken NB: Tallene i parantes henviser til Planen over Kirken Via di Sant'Ambrogio nr.5 Læs også: Kort om Kirken ------ Mere om Kirken ------ Plan over Kirken Og se FOTOS fra Kirken på: Alvaro de Alvariis' photostream på Flickr |
Kirken kan næsten ikke ses udefra, da den gemmer sig til venstre for den mur og indgangsportal, som åbner ud mod gaden i nr.5 (2). Muren er en lav, kalket og smal mur, hvis eneste udsmykning er den høje marmorramme, der omkranser indgangsporten forneden og en indskriftstavle foroven. Karmens sider har lighed med flade søjler, der øverst er udbygget med en konsollignende dekoration af englehoveder og guirlander. På begge sider af indskriften sidder plader med relieffer af pavelige emblemer. Arrangementet afsluttes af en vandret overligger. Teksten på indskriftspladen lyder: "Moniales huius Ecclesiae B Virgini Mariae - ac S. Ambrosio de Maxima dicatae - Ordinis S. Benedicti - liberalitate Olympiae De Torres Abbatissae - erexerunt An Dom MDCXXII" : "Benediktiner-nonnerne i denne Kirke, som er viet til Jomfru Maria og Sant'Ambrogio de Maxima, rejste den i Det Herrens År 1622 ved hjælp af donation fra Abbedissen Olympia De Torres". (Læs om denne ombygning her). |
cop. Leif Larsson |
cop. Leif Larsson Bag portalmuren (2) ligger en indre gårdsplads (3) (Se foto af Alvaro de Alvariis), et langt og smalt rum der på højre side afgrænses af muren ind til bygningen til højre for Kirken (4) og på venstre side først af Klosterbygningen (5, A-G) og dernæst en mur ind mod en større, næsten kvadratisk gårdsplads (6), der i forrige tider var nonnernes kirkegård. Overfor indgangen hertil står op af kirkegårdens bagvæg en smuk murfontæne (7), der forneden består af en antik sarkofag med løvehoveder og foroven af en rå, nymfæumlignende overbygning med nicher og gesimser og kronet af en statue. Den stammer fra 1600-tallet. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Facaden (8), som vi ser den idag, stammer fra ombygningen i 1863, da den ældre facade fra 1600-tallet blev ødelagt under Kirkens renovering. Facaden vender ud mod Kirkgårdens østlige del og består af 3 fag i 2 etager, der krones af et trekantet gavlfelt med et kors på toppen. Facaden er pudset op i en lys farve og uden mange dekorationer, bortset fra nogle tværbånd som etageadskillere og en bredere gesims under gavlfeltet. Nederst står 4 flade søjler med flade overliggere, der bærer 3 buer, indenfor disse er der et bredt forrum, en portico der udgør omtrent 1/5 af Kirkens længde. I den øverste del af facaden ses 3 vinduer i buede rammer. Det midterste af disse er tilmuret (Se foto af Alvaro de Alvariis). I rummet bagved findes Kirkens kor. Bag denne facade og forrum rejser sig endnu en facade, der er 1 etage højre og 1 fag bredere i hver side. Over denne sidder i venste side Kirkens klokketårn, der er bygget i hvidt marmor over resterne af en kampanile fra Middelalderen. Kirkens ydermure i højre og venstre side er som nævnt bygget sammen med henholdsvis Klosterbygningen (5), samt en anden ejendom (4). Kirkens apsis er også skjult for beskueren bag en høj mur til til gaden Via di Sant'Angelo in Pescheria. PORTICO (9): KIRKENS INDRE: Kirkerummet (10) er i ét skib, der er omtrent 4 gange så langt som portico'en. I den første halvdel af rummet er siderne opdelt af søjler, så der dannes 4 dybe alternicher eller kapeller. I den sidste halvdel af rummet fylder tværskibet omtrent 2 trediedele og højalternichen med den flade bagvæg den sidste trediedel. Tværskibets højre og venstre del er meget smalle og har nærmest form som kapeller. Over tværskibskrydset er der en lav kuppel. Høje, flade søjler med joniske kapitæler opdeler rummet og bærer en bred frise i flere lag, der igen bærer de mange buer under kuplen. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Loftet er tøndehvælvet uden dekoration. En række vinduer i hvælvet giver rummet et godt lys. Gulvet skal engang have været dækket af et cosmatisk marmormosaikarbejde. Dette er dog senere forsvundet. Kirkerummet er smukt udsmykket med marmor og især alterbordene er smukke. De gamle turguider nævnte mange kunstværker, som fandtes i Sant'Ambrogio, men disse er idag forsvundet. Højre side: 2. alter i højre side kaldes også Cappella di San Benedetto (12). Det er ombygget i anden halvdel af 1800-tallet og viet til San Benedetto. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Altertavlen er her en statue af San Benedetto udført af Orfeo Buselli (eller Boselli) efter en model af Francois Duquesnoy. Tidligere hang her et maleri med motivet "Nedtagning af Korset", som nu er forsvundet. Alternichen er som de øvrige beklædt med farvede marmorplader. Alterbordet har front i rødt marmor med en sort og gul kant, på midten er der et kors i en cirkel i marmorintarsia. Altersøjlebaserne er dekoreret med springende, hvide løver på rødt marmor. De smalle søjler er i gulligt, flammet marmor og har korinthiske kapitæler, der bærer et brudt, trekantet gavlfelt. San Benedetto-statuen er indsat i en niche beklædt med marmor og indrammet af stukkanter og en marmorramme. Øverst ses et sort, firkantet marmorfelt under et buet gavlfelt. Over buen til kapellet er der mellem søjlekapitælerne et langt og ikke særlig højt felt, hvori der er et maleri af "San Pietro e i sette diaconi" ("Sankt Peter og de 7 Diakoner"), som menes at være udført i 1800-tallet. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Krydset og Tværskibet (13) er ombygget i 1863, da Abbed Casaretto renoverede og nyudsmykkede Kirken. Højre Tværskib: Apsis og Højalter (15): Venstre Tværskib: Rummet her i venstre tværskib var oprindeligt nonnernes kor, hvorfra de kunne deltage i messen, mens lægfolkene i menigheden måtte blive nede i den nederste del af Kirken. Franciskanernonnerne i Klosteret levede i klausur uden kontakt med omverdenen, men et tæt gitter mellem kor og kirkerum tillod dem at følge med i messen og gav dem udsigt til Bernini's Korsfæstelsesalter i det højre tværskib. Da nonnerne blev forvist fra Klosteret og Abbed Casaretto overtog det og begyndte renoveringen, lod han klausurgitrene fjerne og opbyggede i stedet den mur, hvorpå Altare di San Mauro blev anbragt. En lille dør i venstre side fører ud til et forrum til Klosterbygningen. På væggen ses en fresko af Madonna med Barnet fra 1600-tallet, men senere ommalet. Sakristi (17): Venstre Side: Over buen til kapellet er der mellem søjlekapitælerne et langt og ikke særlig højt felt, hvori der er et maleri af "Annunciazione" ("Bebudelsen"), som menes at være udført i 1600-tallet. (Se foto af Alvaro de Alvariis). 1. Alter i venstre side kaldes også Cappella di San Giuseppe (19). De smalle sidevægge er også her udfyldt af brede og rigt dekorerede forgyldte stukrammer indeholdende fresker af henholdsvis San Gregorio Magno (på venstre væg - Se foto af Alvaro de Alvariis). og San Domenico (på højre side - Se foto af Alvaro de Alvariis), udført i midten af 1800-tallet. På undersiden af buen ses fresker af San Giovanni Battista (Johannes Døberen), San Giuseppe og Helligåndens Due. Alterbordet er et meget fint intarsiaarbejde (iflg. Romanchurches udført i 1634 af Santo de Sanctis) i mange forskellige marmorsorter og -farver. 3 runde felter i sortgrønt marmor, med dekoration af et kors i en klar blå farve i midten og blomster i vaser på siderne, optræder på en gulflammet baggrund udsmykket med blomster- og bladranker i sort og rød marmor. Arrangementet over alteret er også i mange forskellige marmortyper med rammer og kanter og søjlebaser i intarsia. Selve søjlerne er af mørkegrønt og hvidt-flammet marmor. De har korinthiske kapitæler, der bærer nogle hvide gesimser under et gyldent mellemstykke. Dette krones af et brudt gavlfelt med siddende engle på toppen, der omkranser en ramme om en gylden tavle med en indskrift. Altertavlen er et maleri fra midten af 1800-tallet forestillende San Giuseppe med Jesus-Barnet, Sant'Ambrogio og Santa Marcellina eller måske Santa Chiara. Flere steder ses Barberini'ernes bier, da det var denne familie, der bekostede udsmykningen. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Over buen til kapellet er der mellem søjlekapitælerne et langt og ikke særlig højt felt, hvori der er et maleri af "San Benedetto e Santa Scolastica a colloquio oin convento" ("San Benedetto og Santa Scolastica i samtale i Klosteret"), som menes udført samtidig med de øvrige fresker. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Indgangsvæggen (20): I Klosterets spisesal ("refettorio"), som man ved forespørgsel kan være heldig at besøge efter middagsmessen om søndagen, hænger nogle meget interessante fresker. Her er blandt andet en "Deposizione" ("Nedtagelsen af Korset"), som er malet i den sidste del af 1400-tallet og oprindeligt sad på væggen i Kirkens portico, men i 1964 blev taget ned og overført til lærred og derpå fik plads i Klosteret. Man mener, at kunstneren er Antoniazzo Romano. Man kan her også se et maleri af Baccio Ciarpi fra starten af 1600-tallet. Det forestiller San Benedetto's død. Det skal stamme fra den nu nedrevne Kirke San Benedetto in Clausura. Læs også: Mere om Kirken ------ En Rundgang i Kirken ------ Plan over Kirken |