|
|
En rundgang i San Silvestro al Quirinale i Via XXIV Maggio nr.10: (Tallene i parantes henviser til Plan over Kirken San Silvestro al Quirinale) |
FACADEN (1): Facaden har et højt stenpanel, der bærer fire flade søjler: en i hvert hjørne og to i midten, der opdeler facaden i tre dele, hvoraf de to yderste rummer høje, buede nicher nederst under en gesims, hvor der sidder en stukrondel. Den midterste del rummer den firkantede portal med et vandret dedikatonsbånd under et trekantet gavlfelt. Over gesimsen er der her en aflang stenramme med en indskrift. Søjlerne bærer en række gesimser og friser, der løber under et bredere stykke, der ligeledes er opdelt af fire flade søjler. Her er der våbenskjold i de to yderste felter og et rundt vindue med en stjerne i det midterste felt, over hvilket det øverste, trekantede gavlfelt rejser sig. DEN INDRE TRAPPE OP TIL KIRKERUMMET (2) udgår fra gadens nr.10. Den er tegnet af arkitekten Andrea Busiri Vici og bygget i slutningen af 1800-tallet; væggene er dekoreret med gravsten, som blev tilovers, da Kirken blev ombygget. På venstre side ses en gravsten for Alessandro Pascoli fra Perugia, som døde i 1757, og på højre side en sten med ulæselig indskrift fra 1630. Efter den første trappeafsats ses en sten i marmorramme med mindeindskrift for Antonio Sartoni fra Rimini, der døde i 1759, og på næste trappeafsats er der på højre side en gravsten for Kardinal Francesco Cornaro, der døde i 1598, og derpå en fra 1681 for Evangelista Mezzaroma da Sutri, en gravsten for Antonio Lenzoli, der døde i 1764, og en for Vincenzo Antonio Capocci, der var Biskop i Pozzuoli og døde i 1713. Herefter følger en sten for Kardinal Giacomo Sannesio, der døde i 1621, og endelig en ikke dateret gravsten for Zenobio Gaddi fra Firenze. Øverst sidder en gravsten for Kardinal Antonio Carafa, der var nevø til Pave Paul IV, der gjorde særlig meget for Kirken og Klosteret. |
|
KIRKENS INDRE (3): I Kirkens GULV (4), der blev omlagt i 1873-1877, er der nedlagt flere gravsten: ud for det andet kapel i højre side ligger der gravsten for kapellets ejer Marco Antonio Florenzi, der døde i 1600, og en anden for Diana Savelli, der døde i 1724; midt i midterskibet (4B) ses stenen for Giuseppe Giannini fra Lucca, der døde i 1691, Olimpia Rusticucci Standarde, der døde i 1581, Kardinal Scipione Rebiba, der døde i 1577, Giulio Sora, der døde i 1595, og juristen Giovan Angelo Papio fra Salerno, der ligeledes døde i 1595. I skibets venstre side ligger gravstenen for Giovan Battista Ruggeri, død 1601, og for Fabio Biondo, der var Patriark i Jerusalem og døde i 1618. Biondi ejede på et tidspunkt Cappella Biondi, Kirken nuværende første kapel i højre side. LOFTET (5) i Kirken er det originale fra anden halvdel af 1500-tallet, hvor prælaten Marco Antonio Florenzi, der boede lige i nærheden i Casa Florenzi og havde særlig interesse i Kirken, lod det opsætte. Det er i udskåret træ og forgyldt og malet i mange farver. I midten er der 2 ovale felter med reliefferne "Consegna delle chiavi a San Pietro" ("Overdragelsen af nøglerne til Sankt Peter") og "Madonna col Bambino" ("Jomfru Maria med Barnet"). Loftet blev restaureret i 1801-1804, som det kan ses af de to våbenskjold, som er opsat ved siden af Madonna-relieffet: det ene for Pave Pius VII (1800-1823) og det andet for Ærkehertuginde Marianna af Østrig, som betalte for arbejdet. DEN NYE INDGANGSVÆG (6) er som nævnt fra slutningen af 1800-tallet og dekoreret med et samtidigt stukrelief med motivet "Battesimo di Gesù" ("Jesu Dåb"), der tilskrives Luigi Fontana. Til højre herfor er der opsat et gravmæle for Kardinal Federico Cornaro, der døde i 1591. Det menes udført af Giovanni Battista Della Porta, måske efter Domenico Fontana's tegning, og består af en sarkofag i sort marmor og en buste af den afdøde. Til venstre er der et gravmæle i mangefarvet marmor for juristen Prospero Farinacci, der døde i 1618. Det er muligvis udført af Domenico Fontana. Over gravmælerne hænger 2 store ovale malerier af San Pietro (til venstre) og San Paolo (til højre), udført af Stefano Pozzi i 1700-tallet. Også på kirkerummets højre og venstre væg, over de lave indgangsbuer til sidekapellerne, er der mellem vinduerne ovale rammer med malerier af Stefano Pozzi. På højre side er motiverne "La Sacra Famiglia" ("Den hellige Familie") og "L'Angelo Custode" ("Skytsenglen"), på venstre ses "La Trinità" ("Treenigheden") og "San Michele" ("Ærkeenglen Mikael"). Det nuværende første kapel i Kirkens højre side (7) (der altså var det andet kapel i den oprindelige Kirke) kaldes Cappella di San Silvestro I Papa eller Cappella Biondi og ejedes af Patriarken af Jerusalem Fabio Biondi, som havde et hus på Monte Cavallo på det sted, hvor idag Palazzo Rospigliosi ligger. Han døde i 1618 og ligger begravet i San Silvestro. I hovedskibets venstre side ligger hans gravsten. På kapellets højre væg er der et maleri med motivet "Costantino che incontra Papa Silvestro" ("Kejser Constantin møder Pave Sylvester"), det er udført i 1868 af maleren Giacomo Beltrami. Altertavlen er et maleri af Avanzino Nucci (1552-1629): "Papa Silvestro che battezza Costantino" ("Pave Sylvester døber Kejser Constantin"). Det stammer fra det nu nedrevne højre sidekapel og sidder mellem to søjler i marmor af typen "africano", der bærer et buet gavlfelt, og det erstatter et tidligere maleri af Jacopo Palma il Giovane forestillende "La Pentecoste" ("Pinsen"). Kirkens andet kapel i højre side (9) er Cappella Florenzi, hvis indgangsbue flankeres af to helgenmalerier (8), der forestiller San Francesco, til højre - i en meget restaureret udgave, og San Longino, på venstre side. De tilskrives - med stor sandsynlighed - Cesare Nebbia (ca.1536-1614). I gulvet foran kapellet er der en gravsten (9A) for kapellets ejer Marco Antonio Florenzi, der døde i 1600, og en anden for Diana Savelli, der døde i 1724. Tværskibet (10) giver gennem buer i hele rummets højde adgang til to store kapeller. I højre tværskib er det Cappella di San Gaetano da Thiene (11), viet til helgenen, der var grundlægger af Theatiner-Ordenen sammen med Pave Paul IV. Kapellet blev i 1630 af Theatiner-præsterne viet til deres afdøde og salige ordensbrødre. Det har krydshvælvet loft, der er udsmykket med ensfarvet bladhang og falske relieffer og falske malede vinduer. Kapellet var oprindelig udsmykket med ensfarvede fresker af Theatiner-præsten Matteo Zoccolini, men disse blev ødelagt under en renovering i 1775, hvor det istedet blev beklædt med mangefarvet marmor. Sakristiet (12) er et aflangt rum med væggene dækket af træskabe fra det 16.århundrede. Over døren er der et ovalt, mangefarvet brændt terracottarelief af Madonna med Barnet, der stammer fra det 15.århundrede. En lang korridor løber langs Kirkens højre side, hvor der tidligere lå en del af Klostergården (13). På væggen mellem vinduerne kan man blandt andet se malerierne "Adorazione dei Magi" ("Kongernes tilbedelse"), som tilskrives Francesco da Castello (Franz van de Kasteele, omkring 1600), "Presentazione al Tempio" ("Fremstillelsen i Templet") og "Crocefissione" ("Korsfæstelsen"), de sidste af ukendte - muligvis norditalienske - kunstnere fra begyndelsen af 1600-tallet. Man kan herude stadig se noget af den gamle Klostergård med søjlegange på de to sider. Nogle af de flade søjler er idag muret til i gårdens vestside ligesom man på østsiden (ud mod Via XXIV Maggio) kan se rester af 1500-tallets murværk med 3 rækker vinduer i travertinrammer. Midt i Kirkens presbyterium står højalteret (15), der er i marmor i sorterne giallo antico og verde antico og stammer fra det 18.århundrede. På den store bue (16), som adskiller dette rum fra korrummet bagved har Cherubino Alberti øverst malet to engle med martyrpalme og våben for paverne Pius V og Clemens VIII ligesom dekorationen med de to engle med kandelabrer under buen og loftsudsmykningen med en balustrade, hvorover man ser et stykke himmel, hvor små englebørn flyver rundt, mens andre englebørn med blomster, guirlander og musikinstrumenter fylder de ledige hjørner, også er af denne kunstner. Det er derimod hans bror Giovanni Alberti, der har udført de to våben midt på buen. Koret (17) er et meget dybt rum, der måske blev forlænget af Ottaviano Mascarino i 1580-1585, med et meget smukt bemalet loft, som blev til efter ønske af Pave Clemens VIII. I midten sidder Gud Fader ("L'Eterno) midt i skyer, der ses som gennem en åbning i taget. Det er også Cherubino Alberti, der er mester for denne løsning, der giver indtryk af en kuppel, hvor der ingen kuppel er. Mellem vinduerne sidder to profeter (Esajas og Jeremias) og i hjørnerne de fire evangelister, som derimod er malet af Giuseppe Agellio. På vej til det venstre tværskib passerer man maleriet på presbyteriets venstre side. Det forestiller som før nævnt "San Gaetano che riceve il latte dalla Madonna" ("San Gaetano modtager Madonna's mælk") og er malet af Lazzaro Baldi i slutningen af 1600-tallet. Det venstre tværskib (18) er blevet en del ændret, da Kirken blev forkortet i slutningen af 1800-tallet, og fungerer idag som ind- og udgangsrum. Over døren til venstre, der går ud til den lange trappe ned til Via XXIV Maggio, sidder orglet, som blev restaureret i 1946, mens der på den modsatte væg, i rummets højre side, er udgang til en lille gårdsplads eller terrasse i Kirkerummets niveau. Over døren er der en mindesten for Kardinal Guido Bentivoglio, der døde i 1644. Gravmælet blev derimod først udført i 1774. I den lille gård til højre (19) er der for enden et begravelseskapel, kaldt "coemiterium". Det er en lille bygning i én etage med facaden, der sikkert stammer fra 1555, opdelt i tre dele af flade søjler med ganske enkle kapitæler med vandrette gesimser og mindre søjlestykker, der på de to sidestykker bærer en udskåren gesims under et trekantet gavlfelt, hvor søjlemotivet fortsætter som relief. I det midterste felt findes en indgangsdør i en udskåren ramme med vandret overligger med våbenskjold på midten. I hver side er der et tilgitret vindue i en udskåret og dekoreret ramme under en svag buet overligger med krummelurer, bånd og sløjfer. I det øverste gavlfelt sidder der over dørpartiet et Michelangelo-inspireret relief med motivet "Deposizione" ("Nedtagelsen af Korset"), som stammer fra det 16.århundrede. I gården står en lille bronzestatue af "Il Buon Pastore" ("Den Gode Hyrde"), som Kirken modtog fra Pave Leo XIII i 1888. For enden af det venstre tværskib ligger det store Cappella di Maria Assunta eller Cappella Bandini (20), som den florentinske bankier Pier Antonio Bandini lod bygge i 1580 som begravelsesplads for sønnen Francesco, der døde ung i 1579. Grunden til, at en bankmand fra Firenze valgte netop San Silvestro til at huse familiens gravkapel, var at han havde en større ejendom, Vigna Bandini, i området mellem Kirken Sant'Andrea al Quirinale og Via delle Quattro Fontane. For at kunne udvide tværskibet med dette kapel måtte Theatiner-præsterne ofre en del af deres ejendom, et lille hus bag ved Kirken, så arkitekten Ottaviano Mascarino i løbet af fem år kunne realisere sin tegning. Angela Negro fortæller, at kapellet er inspireret af Cappella Chigi i Kirken Santa Maria del Popolo, med samme type kuppel og ottekantede grundplan med nicher i de afskårne hjørner. Rundturen går nu til Kirkens to sidste kapeller i venstre side. Det øverste eller andet kapel er Cappella della Natività (22) eller Cappella Del Presepe, også kaldet Cappella Ghislieri efter den Giuseppe Ghislieri, læge for Theatiner-præsterne, som omkring 1640 overtog det kapel, som Orsini-familien (og især Francesca Baglioni Orsini) havde ladet bygge i 1575, for derpå at forny udsmykningen totalt, bortset fra dekorationerne i loftet og freskerne på sidevæggene. På muren til højre for kapellets indgangsbue er der et maleri af "San Giovanni Battista" ("Johannes Døberen") (21), det er udført i 1600-tallet, men senere kraftigt restaureret. Kunstnerens navn kendes ikke. Under billedet er der en mindesten fra 1576. På den flade søjle (23) mellem det andet og det første kapel i venstre side er der en fresko af San Filippo Neri, som er udført af en ukendt kunstner efter 1622, hvor Filippo Neri blev helgenkåret. Nedenunder billedet er der en indskrift, der fortæller, at helgenen hørte sine tilhængeres skriftemål her, når Pave Clemens VIII forrettede nadveren. Det første kapel i Kirkens venstre (24) side kaldes Cappella di Santa Maria Maddalena e Santa Caterina eller Cappella di Fra' Mariano del Piombo, og - bortset fra loftet - blev det fuldstændigt udsmykket i årene 1525-1527. Kapellet menes dog at være blevet bygget tidligere, for i 1518 besøgte Pave Leo X det sammen med sine kardinaler. Paven var en meget god ven af Fra' Mariano Fetti da Firenze, kaldet Fra' Mariano del Piombo, og det formodes, at han har ladet denne benytte en rest fliser fra belægningen i Vatikanets Loggia til gulvbelægning i kapellet. Disse maiolicafliser var udført af Luca della Robbia den Yngre og forsynet med Leo X' s våbenmærker - de 5 kugler, samt en ring med diamant og tre fjer. På kirkerummets højre og venstre væg er der over de lave indgangsbuer til sidekapellerne mellem vinduerne ovale rammer med malerier af Stefano Pozzi. På højre side er motiverne "La Sacra Famiglia" ("Den hellige Familie") og "L'Angelo Custode" ("Skytsenglen"), på venstre ses "La Trinità" ("Treenigheden") og "San Michele" ("Ærkeenglen Mikael"). Flere interessante kunstværker gik tabt, da Kirken i slutningen af 1800-tallet blev gjort mindre og derved mistede de oprindelige to første sidekapeller og den oprindelige facade samt indgangsvæg. På denne sad en fresko af Theatiner-præsten Giovan Battista Caselli og en anden af maleren og Theatiner-præsten Filippo Maria Galletti, samt et maleri af San Silvestro, udført af Cavalier d'Arpino i dennes unge år. Altertavlen af Avanzino Nucci fra det oprindelige første kapel i højre side, Cappella di San Silvestro, blev reddet og flyttet til alteret i det nuværende første kapel, Cappella Biondi, hvor den stadig kan ses, mens alle de fresker af samme kunstner, som fuldstændigt dækkede kapellets vægge og loft, desværre ikke eksisterer mere. Også alle freskerne af Giovan Battista Ricci da Novara, som udsmykkede Kirkens første kapel i venstre side, Cappella del Crocefisso, er gået tabt, heriblandt en Korsfæstelsesscene (kapellet var viet til den Korsfæstede Kristus, "Il Crocefisso") med Jomfru Maria og Johannes Døberen, som udgjorde altertavlen, og vægmalerierne "La Flagellazione" ("Piskningen") og "La Salita al Calvario" ("Turen til Golgatha"). |
---- Kort om San Silvestro al Quirinale ---- Mere om San Silvestro al Quirinale ---- ----- Plan over San Silvestro al Quirinale -----
|
|
|
|
|
|
|
|
|