ANNAS ROM GUIDE

Santissimo Nome di Gesù (Il Gesù) : En RUNDGANG

-- Piazza del Gesù --

Se nr. 10 på Kort over den østlige del af Campo de' Fiori-Turen

--- LÆS om KIRKEN --- SE FOTOS fra KIRKEN ---

 

KIRKENS YDRE (se foto af Alvaro de Alvariis):

Facaden er helt dækket af travertin og blev bygget i 1571-1577, samt restaureret i 1993. Den er opbygget i 2 "etager", hvoraf det midterste stykke af den øverste etage er kronet af et trekantet gavlfelt, toppet af et kors i metal. I gavlfeltet sidder et skjold med Farnese-familiens våben liljerne, som dog blev bortmejslet i 1798.

Nederst er muren opdelt i 5 felter af dobbelte, flade søjler med korinthiske kapitæler, der bærer en vandret frise med teksten "Alexander Cardinalis Farnesius S.R.E. (= Sanctae Romane Ecclesiae) Vice Canc fec. MDLXXV" ("Kardinal Alessandro Farnese, Vicekansler i den Hellige Romerske Kirke, lod udføre dette i 1575"). De 2 yderste sidefelter er uden udsmykning, bortset fra en på midten vandret løbende smal frise, som gentages på de 2 næste felter, der på denne måde hver opdeles i et underfelt og et overfelt. I underfelterne er anbragt Kirkens sidedøre i profilerede karme under trekantede gavlfelter. I overfelterne er der høje nicher med statuer af Sant'Ignazio (Sankt Ignatius af Loyola) og San Francesco Saverio (Xavier). I det brede midterfelt sidder den høje hovedindgangsdør i profileret travertinramme under et vandret felt med relief af blomsterguirlander mellem udskårne konsoller med løvehoveder, og derover et højt, buet og profileret gavlfelt indeholdende et englehovede i relief. Over døren hænger et stort skjold i marmor af typen "lunense", omgivet af englehoveder og blomsterguirlander. Det er tegnet af Bartolomeo Ammannati i 1573 og i midten ses Jesuiternes emblem, IHS, i bronzebogstaver. Over tekstfrisen har hoveddøren først et trekantet og profileret, og derpå et buet, ligeledes profileret, gavlfelt.

Facadens "anden etage" er også opdelt af flade søjler med korinthiske kapitæler i felter, men da de 2 yderste kun udgøres af diagonale, svungne støttemure, er der her egentlig kun 3 felter. Et midterfelt, som sidder over hovedindgangen og består af et højt vindue bag en baluster, flankeret af små søjler og kronet af et buet gavlfelt. Og 2 sidefelter med hver sin tomme niche i profileret karm under et lille trekantet gavlfelt.

KIRKENS INDRE:

er tegnet af Vignola og udgøres af et 17,80 meter bredt og 69,80 meter langt skib med kapeller i hver side. Det høje rum måler 35,80 meter og under kuplen er der 61,50 meter til toppen.

Kirken har form som et latinsk kors med et langt hovedskib og højt oppe et tværskib inden den dybe apsisniche. Sidevæggene er opdelt i felter af dobbelte, flade søjler med forgyldte kapitæler og i hver side er der her 3 kapeller. Herefter er der smalle sidedøre, inden det brede tværskib med de 2 større, omend ikke så dybe kapeller. På hver side af den dybe apsis findes yderligere et lille endekapel.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Kirkerummet: Cop. Bo Lundin

I det tøndehvælvede loft sidder en stor fresko af Giovanni Battista Baulli, kaldet Il Baciccia, udført i 1676-1679 og forestillende "Il Trionfo del Nome di Gesù" ("Jesus-navnets Sejr" eller "Jesus-navnets Apoteose"). På kirkegulvet er anbragt et spejl, så man har mulighed for at betragte maleriet på nærmere hold, omend spejlvendt.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson...Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Loftsfresko - Til højre set i spejlet - Cop. Leif Larsson

Omkring fresken er loftshvælvet dækket af forgyldte stukdekorationer i form af kassetter og krummelurer rundt om de høje vinduesnichebuer, der toppes af hvide stukfigurer, udført af Ercole Antonio Raggi (1624-1686) og Leonardo Retti (ca.1670-1709).

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cop. Bo Lundin

Kirkegulvet er belagt med marmorplader i mange kunstfærdige mønstre, samt farver og udført i mange forskellige marmortyper. Imellem de geometriske mønstre ligger overalt nedfældet i gulvet talrige gravsten for både Jesuitermunke og adelige mænd og kvinder fra kvarteret omkring Kirken. (Se plan og liste over grave på Kirkens hjemmeside).

Midt i tværskibet ligger f.eks. en sten for Kardinal Odoardo Farnese, der døde i 1626, (se foto fra borgato.be). Og ud for det andet kapel i højre side ses gravstenen for Familien Petroni, nedlagt i 1729, (se foto fra borgato.be).

KIRKENS HØJRE SIDE:

Første Kapel i højre side er Cappella di Sant'Andrea, som er fuldstændigt udsmykket med fresker og malerier fra 1500-1600-tallet (se foto fra www.chiesadelgesu.org). Kapellets dedikation til helgenen Andreas er et minde om den gamle Kirke Sant'Andrea in Pallacina, som stod lidt syd for nutidens Kirke og som blev revet ned omkring år 1600, da Casa Professa dei Gesuiti blev bygget. Kardinal Alessandro Farnese's husarkitekt Giulio Folchi stod for Kapellets udsmykning, som efter Kardinalens død i 1589 blev fuldendt i 1601 med økonomisk hjælp fra adelskvinden Sallustia Cerrini. Vægge og loft er dækket af forgyldte stukrammer og overalt er der marmorplader i af alle typer og farver. Kunstneren Agostino Ciampelli har malet freskerne på væggene, der viser forskellige martyrers død. Martyriet var et yndet emne for Jesuiterne, der skulle hærde deres missionærer så disse stod rustet til de udfordringer, som de ville møde i fremmede lande.

På væggene ses: "Santo Stefano lapidato" ("Santo Stefano stenes") og "San Lorenzo sulla graticola" ("San Lorenzo på grillristen"). I lunetterne: "Decapitazione di Santa Cecilia" ("Santa Cecilia halshugges") og "Martirio di Sant'Agnese" ("Sant'Agnese's martyrium"). På søjlerne er malet forskellige kvindelige martyrer (Santa Cristina, Santa Margherita, Sant'Anastasia, Santa Cecilia, Santa Lucia og Sant'Agata) og på indgangsbuen: mandlige martyrer (San Pancrazio, San Celso, San Vito og Sant'Agapito). I hjørnerne ses forskellige biskopper, som led martyrdøden (San Clemente, Sant'Ignazio di Antiochia, San Cipriano og San Policarpo).

Altertavlen, som er et stort rektangulært maleri flankeret af brune søjler under en gylden overligger og et trekantet gavlfelt, forestiller "Crocifissione di Sant'Andrea" ("Sant'Andreas korsfæstelse").

2.Kapel i højre side er Cappella della Passione (se foto fra www.chiesadelgesu.org), som er udsmykket med malerier af Jesuiterpræsten Giuseppe Valeriano (1542-1596) og Gaspare Celio (1571-1640) udført efter ønske af adelskvinden Bianca Mellini, der i 1588 havde fået Kapellet overdraget. På væggene ses "Crocifissione" ("Korsfæstelsen") og "Andata al Calvario" ("Turen til Golgatha", Jesu Lidelseshistorie), samt på søjlerne: "Cristo davanti ad Erode" ("Kristus foran Herodes"), "Ecce Homo", "Cristo coronato di spine" ("Kristus tornekrones") og "Cristo alla colonna" ("Kristus ved søjlen"). Alle disse er oliemalerier. I lunetterne ses "Il Bacio di Giuda" ("Judaskysset") og "Orazione nell'Orto" ("Talen i Getsemane Have"), samt i hjørnerne de 4 evangelister. I loftet ses engle med redskaber fra Lidelseshistorien ("Angeli con gli strumenti della Passione").

På indgangsbuen er der i felter fresker med episoder fra Det Gamle Testamente. Altertavlen var oprindeligt et maleri af Scipione Pulzone med motivet "Nedtagelsen af Korset" ("Deposizione"), som idag skulle befinde sig i Metropolitan Museum i New York. I stedet hænger her nu et middelmådigt maleri fra 1800-tallet, en Madonna på tronen med Jesus-Barnet og Jesuiter-helgener udført af Pietro Gagliardi eller Giovanni Gagliardi.

Under alterbordet er der en urne i bronze, som indeholder relikvierne af San Giuseppe Pignatelli (1737-1811), der var en af hovedmændene bag genopbygningen af Compagnia di Gesù i Italien, hvor Pave Pius XII helgenkårede ham i 1954.

På væggene ses desuden 2 gravsten for Jesuiter-Ordenens Generaler Padre Jan Roothaan (1785-1853) og Padre Pedro Arrupe (1907-1991). Også i dette Kapel er alle vægge og lofter dækket af forgyldte stukrelieffer og kassetter, samt fliser af ædle marmorsorter i mange farver.

3.Kapel i højre side er Cappella degli Angeli (se foto fra borgato.be). Dette rum blev overgivet til adelsmanden Gaspare Garzonio, der i 1589 satte gang i udsmykningen ved hjælp af arkitekten Giovanni De Rosis og maleren Scipione Pulzone, men allerede året efter var Garzonio's kasse tom og Pulzone blev taget af opgaven efter en større skandale. Arbejdet fortsattes herefter af ægteparret Curzio Vettori og Settimia Delfini, der engagerede Federico Zuccari til at male "I Sette Arcangeli adoranti la Trinità" ("De 7 Ærkeengle beder til Treenigheden"), der stadig benyttes som altertavle, omend det er noget sløret af senere overmalinger i 1700-tallet af Jesuitermunken Vincenzo Dandini.

Zuccari udsmykkede også væggene med freskerne "Cacciata degli Angeli ribelli" ("Uddrivelsen af de oprørske engle" i højre side) og "Gli Angeli presentano le anime purificate a Gesù e Maria" ("Englene fremstiller de rensede sjæle for Jesus og Maria" i venstre side), samt udførte fresken af Marias Kroning ("Incoronazione della Vergine") i loftet. Resten af malerierne med engletema er af Ventura Salimbeni.

På hver side af alternichen bestående af mørkegule søjler med forgyldte kapitæler under en vandret marmoroverligger og et trekantet udskåret gavlfelt, er der i rummets hjørner mellem marmorfliser i mange farver og med intarsia indrettet 2 små nicher, hvori der er anbragt statuer af engle. De menes udført af Silla Longhi (1560-1619/1622) og Flaminio Vacca (1538-1605). Som frise på sidevæggene er opsat 4 marmortavler med relieffer af frugt-og blomsterguirlander. De stammer fra Tito's Termer, hvorfra de blev fjernet i 1594. I 1600-tallet "berigedes" de med vingede englehoveder.

Som i de andre kapeller er der heller ikke her sparet på de kostbare mamorsorter og forgyldte stukborter, hvoraf den i loftet er udført af Camillo Mariani.

Herefter følger et lille rum, der er gennemgang til Sakristiet. I rummet sidder 2 relieffer af "La Conversione del Centurione" ("Centurionens omvendelse") og "Agar nel Deserto" ("Hagar i Ørkenen"), udført ef en elev i slutningen af 1500-tallet.

Fra det lille rum kommer man ind i endnu et lille værelse, som er et forrum til Sakristiet. Herinde ses på væggene forskellige gravsten og gravmæler fra 1800-tallet, blandt andet et for Giuseppe Alberghini, udført af Scipione Tadolini (se foto fra borgato.be), og et andet for Clara Fabrici, udført efter tegning af Giuseppe Rinaldi.

På væggene ses også malerierne "Paolo III approva la costituzione della Compagnia" ("Pave Paul III godkender oprettelsen af Jesuiter-Ordenen") og et dobbeltportræt af Kardinalerne Alessandro Farnese og Odoardo Farnese, der var henholdsvis grundlæggere af Kirken Il Gesù og Jesuiternes Ordenshus, Casa Professa dei Gesuiti. Desuden hænger her malerierne "La Canonizzazione di Sant'Ignazio e San Francesco Saverio" og "La Canonizzazione di San Francesco Borgia", samt "San Francesco stigmatizzato" af Durante Alberti, et maleri som tidligere hang over alteret i Cappella di San Francesco Saverio (i højre tværskib).

Sakristiets indretning er tegnet af Gerolamo Rainaldi efter ønske af Kardinal Odoardo Farnese i begyndelsen af 1600-tallet. Der er tale om et stort, aflangt rum med væggene dækket af høje nøddetræsskabe og for enden en alteropbygning med forgyldte søjler og kapitæler under et brudt, buet gavlfelt. Altertavlen er et maleri af Sant'Ignazio, som af nogle anses for udført af Annibale Carracci. I lofter er der en bred, udskåret og forgyldt stukramme omkring et stort maleri af Agostino Ciampelli forestillende "Adorazione del Santissimo Sacramento" ("Tilbedelsen af det Hellige Sakramente").

Herinde opbevares desuden 8 små bronzestatuer af Ciro Ferri (1634-1689) og 13 vægtæpper med scener fra Sant'Ignazio's liv, udført efter tegning af Agostino Masucci i ca. 1743-1744 og vævet på "Arazzeria di San Michele" i Rom.

Tilbage i kirkeskibet står vi nu midt i Tværskibet, under den enorme kuppel, som er tegnet af arkitekten Giacomo Della Porta og udsmykket i 1672-1675 med fresker af Giovanni Battista Gaulli, kaldet Il Baciccia, som også har tegnet forlægget for statuerne, der udførtes i stuk af Bernini's elever og er opsat i nicherne mellem vinduerne i den ottekantede tambur under selve den bemalede kuppel (se foto fra borgato.be).

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Cop. Leif Larsson

Motivet i kuppelfresken er "Il Paradiso inneggiante a Gesù" ("Paradiset lovpriser Jesus"), mens Baciccia i 1676 på de 4 trekantede felter mellem buerne over de søjler, der holder kuplen, har malet forskellige profeter, evangelister og kirkelærerne.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Kuppel og Apsiskuppel - Cop. Leif Larsson

Højre tværkapel i højre side af Tværskibet er Cappella di San Francesco Saverio (se foto fra borgato.be), som er tegnet af Pietro da Cortona for Kardinal Giovanni Francesco Negroni. Det ikke særligt dybe kapel er som resten af Kirken beklædt med masser af forgyldt stuk og plader af marmor i alle farver og typer. Omkring alteret står 4 kraftige røde søjler med korinthiske kapitæler, der bærer en bred marmorfrise og et brudt, buet gavlfelt, hvori der ses et stort stukrelief af San Francesco Saverio, som føres til Himmels af en flok engle, det hele på baggrund af store forgyldte solstråler.

Altertavlen, som viser den døende San Francesco Saverio på Isola di Sanciano, er malet af Carlo Maratta. Over Kapellet er der en stor bue, udsmykket af "La Gloria del Santo" ("Helgenens Ophøjelse") i midten, flankeret af - til venstre: det Krucifiks, som Helgenen ifølge legenden tabte i havet og som blev bragt tilbage til ham af en krebs. Malerierne er lige som det i højre side - "Battesimo di una principessa indiana" ("Helgenen døber en indisk prinsesse") - udført af maleren Giovanni Andrea Carlone fra Genova.

På altereet står et relikvieskrin i sølv, hvori der opbevares San Francesco Saverio's højre underarm, der i 1614 blev bragt hertil af Ordensgeneralen Padre Claudio Acquaviva. Helgenens øvrige rester findes tilsyneladende stadig i San Paolo-Kirken i Goa i Indien.

Til højre for Højalternichen er der et lille endekapel kaldet Cappella del Sacro Cuore (se foto fra borgato.be). Det er idag viet til Jesu Hjerte, men var oprindeligt viet til Frans af Assisi (San Francesco d'Assisi) og scener fra dennes liv er motiv for malerierne i rummmet, udført i 1500-tallet af Giuseppe Peniz og Paolo Bril.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sacro Cuore - Cop. Bo Lundin

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sacro Cuore - Cop. Bo Lundin

Altertavlen er et maleri af Sacro Cuore, udført af Pompeo Batoni på kobberbund i 1760. Da det blev oprstillet i 1920, blev det tidligere altermaleri af Giovanni De Vecchi, forestillende San Francesco stigmatizzato, flyttet til Kirkens Sakristi, hvor det kan ses idag. I loftet har Baldassarre Croci malet evangelisterne og kirkelærerne.

Selve Højalterrummet (se foto fra borgato.be) består egentlig af 2 dele:

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson.....Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Cop. Leif Larsson

først et smalt aflangt rum med med udgange i hver side til de små endekapeller og over disse høje, smalle døre: små korbalkoner, det hele flankeret af dobbelte, flade, forgyldte, kannellerede søjler. Disse bærer de samme udskårne og forgyldte stukfriser, som ses i resten af rummet, og over disse en stor bue omkring de 2 sidevinduer med hvide stukstatuer i nicherne. Øverst i buen ses en oval, forgyldt stukramme støttet af 4 engle og indeholdende maleriet "Angeli musicanti", "Musicerende engle", fra 1683, udført som de andre loftsmalerier af Il Baciccio.

dernæst selve Apsis-rummet med den halvcirkelformede bagvæg, dækket af marmorfliser i ædle sorter og forskellige farver som baggrund for selve Højalteret (se nedenfor).

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Cop. Leif Larsson

Øverst oppe er den brede Apsiskuppel med endnu et maleri af Giovanni Battista Gaulli ("Il Baciccio") fra 1680 forestillende "Visione dell'Agnello Mistico" ("Guds Lam") med henvisning til en tekst i Apokalypsen.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Apsiskuppel - Cop. Leif Larsson

Højalteret er tegnet i 1800-tallet af Antonio Sarti (se foto fra borgato.be) og betalt af Prins Alessandro Torlonia. Mellem dobbelte par af gyldne marmorsøjler af typen Giallo Antico med forgyldte korinthiske kapitæler er der en marmorbue, som indeholder Altertavlen, et maleri af Alessandro Capalti fra 1800-tallet forestillende "La Circoncisione" ("Omskærelsen"). Dette maleri erstattede i 1842 et tidligere malet af Girolamo Muziano i 1589, som nu findes i Cappella dei Nobili i Casa Professa dei Gesuiti. Over alterets trekantede gavlfelt sidder Jesus-monogrammet IHS, som også er Jesuiter-Ordenens emblem. Det er udført af Rinaldo Rinaldi. Søjlerne er de samme, som brugtes ved det oprindelige højalter.

På hver side af Alteret er der sidedøre, over hvilke der er opsat en buste. Den til venstre er udført af Pietro Bernini og forestiller San Roberto Bellarmino, mens den til højre forestillende Beato Giuseppe Pignatelli er udført af Antonio Solà. De 2 statuer af dyderne "La Speranza" ("Håbet") og "La Carità" ("Kærligheden"), er udført af samme kunstner, mens det er Adamo Tadolini, som har udført statuerne af "La Religione" ("Religionen") og "La Fede" ("Troen") ved siden af San Roberto Bellarmino's buste.

I gulvet foran Højalteret ligger gravstenene for Kardinalerne Alessandro Farnese (død 1589) og Odoardo Farnese (død 1626) (se foto fra borgato.be).

KIRKENS VENSTRE SIDE:

Det lille endekapel i venstre side er Cappella della Madonna della Strada (se foto fra borgato.be). Det er et lille rundt rum beklædt med udsøgte marmorsorter rundt om væggenes malerier og den lille alteropbygning med smalle søjler i rødt marmor med overliggere og buet gavlfelt. Altertavlen er her et lille maleri af "Madonna della Strada", som blev flyttet hertil, da den gamle Kirke Santa Maria della Strada blev revet ned for at give plads til byggeriet af Il Gesù. Billedet er en fresko fra 1400-tallet, men senere restaureret eller ommalet.

Kapellets udsmykning stammer fra Giuseppe Valeriani's projekt i 1584-1589 og det var adelskvinderne Beatrice og Giovanna Caetani, som bekostede dekorationen sammen med Porzia Orsini Anguillara. Også gulvet er dækket af kostbare mamorplader og indlagte forgyldte bronzestjerner. Freskerne i kuplen viser engle, der spiller trompet. De er malet i 1589 af Giovanni Battista Pozzi.

På væggene sidder 6 store malerier med episoder fra Jomfru Maria's liv, udført i samarbejde mellem Valeriani og Scipione Pulzone. Det er fra højre: "Immacolata Concezione" ("Den ubesmittede undfangelse"), "Nascita di Maria" ("Maria's fødsel"), "Presentzione al Tempio" ("Fremførelsen i Templet"), "Sposalizio" ("Brylluppet"), "Annunciazione" ("Bebudelsen"), "Visitazione" ("Besøget hos Elisabeth"), og "Assunzione" ("Maria's Himmelfart"). Under malerierne er der store sorte marmortavler med tekster, der henviser til scenerne ovenover.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Venstre endekapel - Cop. Leif Larsson

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Venstre endekapel - Cop. Leif Larsson

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson
Venstre endekapel - Cop. Leif Larsson

Det Venstre tværkapel i venstre side af Tværskibet er Cappella di Sant'Ignazio (se foto fra borgato.be), hvor Jesuiter-Ordenens stifter, Sant'Ignazio di Loyola, ligger begravet, hvilket den store forgyldte stuk-statue af Helgenen i alternichen minder om. Det vil sige, det er ikke altid, at denne statue er synlig for de besøgende i Kirken. Oftest er nichen skjult bag et stort maleri malet af Andrea Pozzo og forestillende Helgenen, der af Kristus modtager monogrammet med dennes navn, IHS, som derefter blev emblem for Ordenen. (På siden borgato.be kan ses en frekvens af, hvoredes maleriet langsom trækkes væk fra stauenichen ved særlige festligheder i Kirken).

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Leif Larsson....Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sant'Ignazio - Cop. Leif Larsson (tv) og Bo Lundin (th)
SE flere FOTOS af Cappella di Sant'Ignazio her!

Kapellets udsmykning er ikke den originale, da det oprindeligt var viet til Den Korsfæstede efter ønske fra Kardinal Giacomo Savelli, der lod det udsmykke af Giacomo Della Porta og Pietro da Cortona. Senere lod Jesuiter-Ordenen Kapellet vie til deres grundlægger og indretningen blev fuldstændigt ændret i perioden 1695-1699 efter tegninger af Andrea Pozzo. Det Krucifiks, som oprindeligt var opsat over alteret herinde, findes idag i det lille siderum i venstre side mellem Cappella di Sant'Ignazio og det 3. Kapel (Cappella della Santissima Trinità).

Alteret er voldsomt dekoreret med ædle marmorsorter og forgyldte stukrelieffer med forskellige motiver og krummelyrer. Dobbelte, kannellerede og med lapis lazuli indlagte søjler med gyldne komposite kapitæler omkranser en dyb nichebue med forgyldte stukornamenter på en baggrund af lapis lazuli. Herinde står den store statue af Sant'Ignazio. Idag er det kun en kopi i forgyldt stuk, udført af Luigi Acquisti efter en tegning af Antonio Canova i 1803-1804, som erstatter den oprindelige statue i sølv, udført af Pierre Le Gros, men efter Tolentino-traktaten i 1798 udleveret til omsmeltning. Også englene ved Sant'Ignazio's sider er kopier i forsølvet stuk og erstatter Le Gros' oprindelige massive sølvstatuer.

Under alterbordet findes Sant'Ignazio's urne i forgyldt bronze udført af Alessandro Algardi. På forsiden ses scenen "Sant'Ignazio circondati dai Santi della Compagnia" ("Sant'Ignazio omgivet af Jesuiter-helgener").

Over buen sidder 2 stukengle af Pierre Etienne Monnot med Jesus-monogrammet IHS i bronze på en bund af lapis lazuli. Ovenover igen er der et stort, fremspringende og profileret marmorgavlfelt, som er både buet og brudt og omkranser endnu statuegruppe, denne gang i marmor og bronze fra 1726, hvor dens fremstilling af Treenigheden blandt andre blev udført af Lorenzo Ottoni, der er mester for Kristus-statuen, mens Bernardino Ludovisi udførte andre dele:

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sant'Ignazio - Cop. Bo Lundin

Foran den nederste del af Alteret er der et meget animeret bronzegitter, tegnet af Andrea Pozzo og udført af forskellige kunstnere og støbt af den berømte sølvsmed Carlo Spagna. De forskellige dele af gitteret kædes sammen af lave statuebaser i marmorintarsia bærende og støttet af små statuegrupper af englebørn, ligeledes i bronze.

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sant'Ignazio - Cop. Bo Lundin

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sant'Ignazio - Cop. Bo Lundin

På hver side af Alteret er der en stor statuegruppe udført i marmor, til venstre ses "La Fede vince l'Idolatria" ("Troen overvinder Afgudsdyrkelsen", hugget af Jean-Baptiste Théodon) og til højre: "La Religione atterra l'Eresia" ("Religionen tvinger Kætteriet i knæ", udført af Le Gros. - se foto fra borgato.be).

Foto fra Kirken Il Gesu. - cop. Bo Lundin
Cappella di Sant'Ignazio til vensttre - Cop. Bo Lundin

Ovenover hænger på væggen relieffer i marmor forestillende: til venstre: "Paolo III approva la Compagnia" ("Pave Paul III godkender oprettelsen af Jesuiter-Ordenen", hugget af Angelo de Rossi - se foto fra borgato.be) og til højre: "La Canonizzazione di Sant'Ignazio" ("Sant'Ignazio helgenkåres", udført af Bernardino Cammetti - se foto fra borgato.be).

På Kapellets højre væg ses det store orgel (se foto fra borgato.be) opsat over en af korbalkonerne. En tilsvarende balkon ses på rummets venstre væg, begge over sidedørene, der til højre fører ind til det ovenfornævnte lille endekapel, Cappella del Sacro Cuore, og til venstre til et lille rum med en nu aflukket sideindgang. Over sidedørene sidder statuegrupper af engle, fremstillet af Camillo Rusconi (over højre dør) og Lorenzo Ottoni med Francesco Moratti (over venstre dør).

Rummet med den tidligere sideindgang kaldes idag Cappella del Crocifisso. Herinde er nu opsat et 1600-tals krucifiks i træ bemalet i mange farver, det havde tidligere sin plads i Det Venstre Tværkapel, der i slutningen af 1600-tallet blev viet til Sant'Ignazio. Den nu lukkede sidedør førte oprindeligt ud til Via del Plebiscito. Loftet i rummet er forsynet med stukdekorationer af G.B.Guarnieri (ca. 1665-1745).

3.Kapel i venstre side er Cappella della SS. Trinità (se foto fra borgato.be), der fra begyndelsen var overladt til Monsignor Pirro Taro og efter hans død i 1583 til han nevø, den senere Kardinal Pompeo Arrigoni. Disse to lod omkring 1588-1589 rummet dekorere efter tegning af Jesuiteren Giovanni Battista Fiammeri, der arbejdede sammen med Bernardino Baldi og Ferraù Fenzone. De sidste er mestre for maleriet "Battesimo di Cristo" ("Kristi Dåb") på højre væg, mens Durante Alberti har malet "Trasfigurazione" ("Forklarelsen på Bjerget") på den venstre. Ventura Salimbeni har bemalet lunetterne med "Abramo adora gli Angeli" ("Abraham tilbeder Englene") og "Dio adorato dagli Angeli" ("Gud tilbedes af Englene"), mens de trekantede felter er dekoreret af samme kunstner med motiverne "Angeli recanti le targhe con gli attributi di Dio": "Engle med skilte med Guds attributer".

Loftsmaleriet er af Fiammeri selv, der her udførte en fresko af "La Creazione": "Skabelsen". Stukelementerne i loftet er fra 1584-1589 og udført af "Andrea Aretino, Jacopo og Ippolito".

Altertavlen er et maleri af "La Trinità adorata dalla corte celeste" ("Den Hellige Treenighed tilbedes af det Himmelske Hof"). Der er tale om den oprindelige udsmykning, betalt i 1589 og malet af Francesco Bassano eller Francesco da Ponte (1592).

På søjlen mellem 3. og 2. Kapel i venstre side sidder ud mod kirkeskibet Prædikestolen (se foto fra borgato.be), også denne udført i de mest værdifulde og farvestrålende marmorsorter.

2. Kapel i venstre side er Cappella della Sacra Famiglia (se foto fra Kirkens hjemmeside), som dog oprindeligt var viet til "La Natività" ("Jesu Fødsel"), men nu altså er viet til "Den Hellige Familie". I starten tilhørte rummet Braghieri-familien, men efter 1640 overgik det til Cerri-familien, der fortsatte de tidligere ejeres udsmykningsarbejde. Den ældste del af dette er fresker af Nicolò Circignani, kaldet Il Pomarancio, som har udført "Il Mistero dell'Immacolata Concezione" ("Mysteriet om den Ubesmittede Undfangelse") i loftet, samt malerierne af Profeter forneden og malerierne i lunetterne: "L'Annuncio ai Pastori" ("Kundgørelsen for Hyrderne") og "Le Strage degli Innocenti" ("Børnedrabet").

Senere tilføjedes der under Cerri-familien fresker af Giovanni Francesco Romanelli, der på væggene har malet "Adorazione dei Magi" ("De Hellige Tre Kongers Tilbedelse") og "Presentazione al Tempio" ("Fremstillingen i Templet").

Først i 1680 blev sidenicherne udfyldt af statuerne "Le Virtù Cardinali" ("Kardinaldyderne"), udhugget af Domenico Guidi, Jacopo Antonio Fancelli, Cosimo Fancelli og Giovanni Lazzoni. Andre dekorationer er Familien Cerri's gravmonumenter, hvoriblandt en buste af Kardinal Carlo Cerri, der døde i 1726, menes udført af Filippo Della Valle, mens en buste af Antonio Cerri er lavet af Domenico Guidi.

Altertavlen er et nyere maleri af Giovanni Gagliardi, der i 1898 har malet "La Sacra Famiglia" ("Den Hellige Familie"), som erstatter et tidligere maleri af Romanelli, der på et tidspunkt er gået tabt.

1. Kapel i venstre side er Cappella di San Francesco Borgia (se foto fra Kirkens hjemmeside), som oprindeligt var ejet af familien Morelli og derpå overgik til Ravenna-familien. Fra den første tid, hvor rummet var viet til helegener Peter og Paul, eksisterer stadig udsmykningen af Circignani, der i 1584-1587 har malet "La Pentecoste" ("Pinsemysteriet") i Kapelloftet, samt Kardinaldyderne ("Le Virtù Cardinali") i de trekantede hjørnefelter, "Il Martirio di San Paolo" og "Il Martirio di San Pietro" i lunetterne. Det er derimod Pier Francesco Mola, der har udført den lidt senere udsmykning omkring 1660, hvor han malede "La Conversione di San Paolo" ("Paulus' Omvendelse") og "San Pietro battezza nel Carcere Mamertino" ("Sankt Peter døber indsatte i Det Mamertinske Fængsel").

Over alteret hænget et maleri af "San Francesco Borgia in orazione" ("San Francesco Borgia i Bøn"), malet af Andrea Pozzo, hvor Pietro Gagliardi senere har tilføjet "I tre Gesuiti martirizzati in Giappone" ("De 3 Jesuitermunke, der led martyriet i Japan"). De blev helgenkåret i 1862.

På Indgangsvæggen (se foto fra borgato.be) sidder 3 store indskriftstavler, én over hver af dørene. Marmorbeklædningen af væggene skyldes bankieren Alessandro Torlonia. Over midterdøren sidder et mindre orgel under det store midtervindue.

 

Kort over området
Seværdigheder i området
Steder i området
Fotos fra området
Personer fra området
Bøger og links om området
Tilbage til byturen
Andre turforslag
Årstal
Ordliste
Søg i Annas Rom Guide
Hovedside
cop.Anne-Birgitte Larsson - siden er oprettet d. 19.8.2024 og sidst opdateret d. 1.9.2024