|
San Giovanni dei Fiorentini: Mere om Kirken - Piazza dell'Oro - Se ved nr. 78 på Kort over den vestlige del af Campo de' Fiori-Turen --- Læs her om Kirken: Kort fortalt --- og se: Fotos fra Kirken ---
|
Kirkens FACADE stammer fra 1733-34. Den er udført i travertin og tegnet af Alessandro Galilei, som i 1732 havde bygget den nye facade på Kirken San Giovanni in Laterano. Facaden er opbygget i 2 "etager", hvoraf den øverste, smallere del, toppes af et trekantet gavlfelt. Den nederste del er meget bredere (se foto af Alvaro de Alvariis) og opdelt i 9 felter ved hjælp af 8 høje, slanke søjler med korinthiske kapitæler. Alleryderst i hver side er der en smal sidemur, derefter følger et sæt søjler med en smal mur imellem sig. Det samme gentager sig efter et bredere stykke mur, hvori der under et højt vindue sidder en sideindgang under et buet gavlfelt. I de smalle mure er der forneden kvadratiske felter med relieffer af den florentinske lilje mellem palmegrene; ovenover en høj tom niche, og øverst firkantede basrelieffer, der fra venstre mod højre forestiller: "Visita a Santa Elisabetta" ("Besøget hos Elisabet"), udført af Paolo Benaglia, "Battesimo di Cristo" ("Jesu Dåb"), af Pietro Bracci, "Predicazione nel deserto" ("Prædikenen i ørkenen"), af Filippo della Valle, og "Decollazione del Battista" ("Johannes Døbers halshugning"), af Domenico Scaramuccia. Midt på facaden er der i et bredt murstykke mellem søjlerne anbragt en høj, flot portal i profileret karm under et trekantet gavlfelt, der bærer et stort skjold med Pave Clemens XII Corsini's våben støttet af statuer af to allegoriske figurer, til venstre "La Carità" ("Kærligheden") og til højre "La Fortezza" ("Tapperheden"). Disse er udført af Filippo Della Valle i 1749-1751. Søjlerne bærer en lang profileret frise under en bredere, som er forsynet med indskriften "CLEMENS XII PONT.MAX. A.S. MDCCXXXIV" : "Clemens XII, Pave, i Det Frelsens År 1734". Facadens øverste "etage" starter med en høj mur med 10 høje baser. De 3 i hver side bærer statuerne (fra venstre:) Santa Maria Maddalena de' Pazzi udført af Salvatore Sanni, San Filippo Benizi af Francesco Queirolo, San Pietro Igneo af Simone Martinez, samt i højre side: San Bernardo degli Uberti af Gaetano Altobelli, Beato Eugenio diacono af Pietro Pacilli, og Santa Caterina de' Ricci udført af Giuseppe Canard. De 4 baser i midten bærer søjler med korinthiske kapitæler, der opdeler muren i 3 felter, et bredere i midten, hvori der er anbragt en fransk balkon bag en lille balustrade. Dørbuen toppes af et buet gavlfelt. De smalle sidemure er forsynet med relieffer af liljer (på de skrå ydersidemure) og løvehoveder under høje, tomme nicher. KUPLEN er ottekantet og på siderne er der skiftevis store vinduer og flade nicher Til højre for Kirken stod - før gennembrydningen af Via Acciaioli - det såkaldte Ospedale dei Fiorentini (se foto af Alvaro de Alvariis), der idag er erstattet af en noget mindre bygning, som fra 1939 er sæde for Kirkens ærkebroderskab Arciconfraternita della Pietà dei Fiorentini. Men inden denne nabobygning ses endnu en lille del af kirkemuren, her opført i røde teglsten med en høj tilmuret bue under et udskåret tagudhæng. Resten af Kirkens højre sidemur gemmer sig bag den nye bygning. Kirkens venstre sidemur er udført i røde teglsten over en lav række kraftige travertinblokke. Den er opdelt i 5 felter ved hjælp af let ophøjede teglstensrammer, der er firkantede og høje nederst og ovenover indrammer halvcirkelformede vinduer, som giver lys til kirkerummet bagved. I det midterste felt ses nederst resterne af en i 1853 tilmuret sideindgang, indrammet af profilerede marmorkarme under et fremspringende trekantet gavlfelt. Længst fremme mod floden og Lungotevere dei Sangallo er der endnu et stykke mur, udsmykket som de andre felter, men her hævet i en ekstra "etage", hvori der er anbragt et højt vindue. Mod floden er der et langt, bugtet murforløb. Det er Kirkens APSIS, som i midten består af en halvrund bygningsdel og i hver side af 2 mindre firkantede rum. Henholdsvis hovedskibets halvcirkelformede apsis og sideskibenes firkantede endekapeller, som øverst har store halvrunde vinduer. Den halvcirkelformede apsis har høje rektangulære vinduer i hver side og toppes af et trekantet gavlfelt foran en højere del af bygningen, hvor der i en bred, udskåret og profileret ramme sidder et stort vindue toppet af et brudt, buet gavlfelt. (se foto af Alvaro de Alvariis) Fra Via Acciaioli kan man - omtrent ud for nr.5 - lige skimte den slanke KLOKKESTABEL, som hæver sig over Kirkens højre sidemur, men næsten er skjult af den nye bygning. Den kan også ses - på lang afstand, hvis man går over Ponte Principe Amedeo d'Aosta og kigger mod Kirken fra Lungotevere in Sassia. Klokkestablen med de 3 - tidligere 4 - gamle klokker kan også anes på dette foto af Alvaro de Alvariis. |
|
KIRKENS INDRE: Kirkerummet har form som et latinsk kors med en lang hovedarm og kortere tværarme. Det er opdelt i 3 skibe, et lidt bredere hovedskib og 2 lidt smallere sideskibe, der hver især er udvidet med 5 sidekapeller. Kirkens tværskib har et mindre kapel i hver side og for enden af hvert sideskib et lidt dybere kapel, der flankerer det bredere og dybere alterrum med den halvcirkelformede apsis. Skibene er adskilte af flade søjler med korinthiske kapitæler (se foto af Alvaro de Alvariis). De gennemgående farver er lyse og hvide. I skibenes lofter er der lyse stukdekorationer i form af liljer. De flade søjler bærer lystpudsede buer under en lang række udskårne friser med et motiv, der også gentages oppe i den høje, lyse, ottekantede kuppel med de 4 store vinduer. Kuplen er bygget af Carlo Maderno og forsynet med indskriftsbånd med dedikationer til Gud Fader og Johannes Døberen (San Giovanni Battista), samt året 1614. Øverst i lanternen sidder et gipsrelief af Helligåndens Due. Gulvet er fra midten af 1800-tallet og restaureret i 1893 på grund af fugtskader fra Tiberens oversvømmelser. Det er udført med geometriske figurer i sort og hvidt marmor efter en tegning af Gaspare Salvi. KIRKENS HØJRE SIDE: Første kapel i højre side er Cappella di San Vincenzo Ferrer også kaldet Cappella Fantoni. Det blev i 1602 overladt til familien Fantoni og kort efter lader det til, at altertavlen blev opsat. Den forestiller "San Vincenzo Ferrer evangelizza e benedice i poveri" ("San Vincenzo Ferrer prædiker og velsigner de fattige" - se foto af Alvaro de Alvariis) og tilskrives Domenico Cresti, kaldet Il Passignano. På venstre væg sidder en gravsten for Vincenzo Fantoni, mens der i gulvet ligger en sten for Marchese Del Grillo, som overtog kapellet efter Fantoni. Rundt om er der i farvet marmor 13 våbenskjold for florentinske familier, hvis grave findes i kirkegulvet. Efter Del Grillo's ejerskab overtog Scarlatti-familien kapellet. På søjlen mellem første og andet kapel er der ophængt et kors, som har tilhørt San Filippo Neri. Andet kapel i højre side er Cappella di San Filippo Benizi, der tidligere kaldtes Cappella dei Santi Simone e Giuda Taddeo eller Cappella Fiorenzuola (se foto af Alvaro de Alvariis). Freskerne på væggene gengiver netop historier om disse 2 apostle. På den venstre væg ses: "Battesimo del re di Persia" ("De persiske konges dåb" - se foto af Alvaro de Alvariis) under "Caduta degli idoli" ("Afgudernes fald"), mens der på højre væg er malet: "Leggenda del lattante che miracolosamente scagiona Eufrosino" ("Historien om den ammende, der på mirakuløs vis frikender Eufrosino" - se foto af Alvaro de Alvariis) under "Martirio degli Apostoli" ("Apostlenes martyrier"). Midterfresken i loftet er forsvundet. Kunsthistorikerne er tilsyneladende uenige om tilskrivelsen af freskerne, i Roma Sacra (se litt.note) antager Daniele Ferrara, at de er malet af Orazio Gentileschi i 1611, mens Kirkens egen guide fra 2002 (se litt.note) skriver, at kunstneren ikke kendes. I den tredie bue i højre side er der ikke indrettet kapel, men en gennemgang til Kirkens Sakristi, der ligger i sidebygningen, som tidligere var Ospedeale dei Fiorentini, men idag er Sede dell'Arciconfraternita dei Fiorentini. Over døren ind til Sakristiet står i en lille niche en smuk statue af Johannes Døberen som barn, kaldet "San Giovannino" ("Den lille San Giovanni"). Nichen er meget smukt udført med 2 marmorsøjler, der bærer en udskåret bue, hvis indre har form som en muslingeskal. Statuen af en ung dreng, med guldglorie og i venstre hånd et stort kors, står på en lille sokkel, båret af en hylde ovenpå en udskåret blomsteragtig konsol. Statuen dateres til slutningen af 1400-tallet og er tilskrevet flere forskellige toskanske kunstnere, såsom Donatello, Mino del Reame, Jacopo Sansovino eller måske en meget ung Michelangelo. Statuen har måske i sin tid stået i den gamle Kirke San Pantaleo iuxta flumen, som stod her, hvor San Giovanni dei Fiorentini står idag. I 1567 blev Federico Zuccari betalt for at have renset og forgyldt statuen, som derpå blev flyttet til Arciconfraternita della Pietà dei Fiorentini's midlertidige Kirke Sant'Orsola della Pietà. KIRKENS SAKRISTI: NB : Flere af disse kunstgenstande er senere blevet flyttet op i et nyindrettet Museo di Arte Sacra, som findes i loftetagen over Kirkens højre sideskib. Adgang hertil kan fås ved forespørgsel. I den fjerde bue i højre side findes Kirkens 3. kapel, som tidligere hed Cappella di San Giovanni Battista, men fra 1590 af brødrene Duccio og Girolamo Mancini blev viet til San Girolamo og derfor enten kaldes Cappella Mancini eller Cappella di San Girolamo. I gulvet ligger en gravsten for brødrene Mancini's onkel Girolamo Mancini, hvem de havde tilegnet kapellet. Rummet er udsmykket med stuk og fresker, forsøgsvis tilskrevet Stefano Pieri, fra sidste halvdel af 1500-tallet. Det fjerde kapel ligger i den 5. bue i højre side. Det kaldes Cappella di San Filippo Neri og har som altertavle en kopi af Carlo Maratta's maleri "Madonna appare a San Filippo Neri con i Santi Pietro, Paolo e Maria Maddalena" ("Madonna viser sig sammen med San Pietro, San Paolo og Maria Magdalene for San Filippo Neri"). Originalen findes idag i Palazzo Pitti i Firenze. På alterbordet står et relikviegemme i bronze med portræt af helgenen i en oval ramme under et kors, som er støttet af 2 små englebørn (se foto af Alvaro de Alvariis). Alteret er udført i kostbare marmorsorter og i gulvet er der en mosaik med Torrigiani-familiens våben. Kapellet kaldes også Cappella Torrigiani, fordi Kardinal Luigi Torregiani/Torrigiani i 1770 fik rummet overladt og fuldførte dekorationen med rig udsmykning i marmor, samt stukrelieffer under loftet med scener fra San Filippo Neri's liv. På søjlerne uden for kapellet er der opsat et gravmæle for Gaetano Forti, dateret til at være udført efter 1771. Det består af en stor indskriftsplade i udskåret og moduleret ramme med foroven en oval medaljon med et portræt af den afdøde, omgivet af bladranker. (se foto af Alvaro de Alvariis). HØJRE SIDE AF TVÆRSKIBET: For enden af denne side af tværskibet står Altare dei Santi Cosma e Damiano, som også er Kirkens beskyttere. Det blev bestilt af Grev Pietro Nerli i 1667 og dekorationen afsluttet i 1669. Altertavlen er et maleri af Salvator Rosa : "Martirio dei Santi Cosma e Damiano", udført i 1669. (se foto af Alvaro de Alvariis). Altertavlen er indrammet af 2 smukke søjler i rødt marmor med hvide årer og den samme marmortype går igen i væggen bag alteret og i væggene mellem de flade, kannellerede søjler, som flankerer selve alternichen. Disse har korinthiske kapitæler helt op til loftsfrisen og heroppe sidder på alternichens bue flere stukengle. Altersøjlerne har komposite kapitæler, der bærer nogle mindre gesimser under et brudt, buet gavlfelt, som omkranser en indskriftssten med teksten "SS - Cosmae - et - Damiano - MM". Over indskriften sidder et lille trekantet gavlfelt. Under alteret hviler relikvierne af helgenerne San Proto og San Giacinto, som blev flyttet hertil fra Kirken San Salvatore in pede pontis, der engang stod på den anden side af floden. På væggene i højre tværskib hænger nogle gravmæler, til højre et for Ottaviano Acciaioli, dateret til omkring 1659 og tilskrevet Ercole Ferrata, og til venstre et for Ottavio Corsini med en buste udført af Alessandro Algardi omkring 1641. Monumenterne er ens i form og udførelse og danner pendanter til 2 tilsvarende i venstre tværskib. Det drejer sig om buster af de afdøde opsat på en lille piedestal inde i en oval niche omgivet af en profileret ramme, hvis underkant er udsmykket med draperinger (i denne side) eller bladguirlander (i venstre tværskib). På hver side af nicherne er der flade søjler, som er kraftigere og udskårne foroven, hvor de bærer nogle vandrette gesimser under buede gavlfelter, der er brudte på midten og "omfaver" den afdødes våbenskjold. I gulvet ligger her en gravsten for kunstneren Carlo Maderno, der døde den 30. Januar 1629. (se foto af Alvaro de Alvariis) For enden af højre sideskib, og til højre for højalternichen, er Cappella della Madonna, indrettet efter ønske af florentinernes Lægbroderskab og udsmykket efter tegninger af Carlo Maderno og Matteo Castelli i perioden 1612-1614.
I kapellets gulv er der aftegnet Firenzes lilje og hele rummet er rigt udsmykket med belægning af marmorplader i mange sorter og farver, betalt af Antonio Coppola, glasmosik i det lille halvrunde vindue foroven og fresker i loftsbuen (se foto af Alvaro de Alvariis). Disse forestiller "Incoronazione di Maria" ("Marias kroning"), mens de i siderne viser "Annunciazione" ("Bebudelsen", til venstre) og "Visitazione" ("Besøget hos Elisabet", til højre). Alle disse er malet i 1615 af Agostino Ciampelli, ligesom fresken på den venstre væg forestillende "Natività di Maria" ("Marias Fødsel" - se foto af Alvaro de Alvariis). I hvert hjørne er der desuden malet biller af sibyllerne. Fresken på højre væg er derimod udført af Anastasio Fontebuoni i 1616 og viser "Transito di Maria" ("Marias Himmelfart" - se foto af Alvaro de Alvariis). Alle er de indsat i forgyldte og rigt udskårne stukrammer, udført af Pietro da Siena. ...... Selve alteret udgøres af 2 kraftige søjler i hvidåret blåsort marmor. De har komposite kapitæler, der bærer en række friser, hvoraf en er i mørkt marmor med belægning af forgyldte stjerner. Herover et stort trekantet gavlfelt med en engel i midten.
På de flade søjler, som bærer indgangsbuen til kapellet, er der malet Profeter og religiøse symboler, såsom templer, skibe og arken (se foto af Alvaro de Alvariis). På den side, der vender ud mod tværskibet ses symboler på Marias historie: til venste Tårnet og Liljen, og til højre Cypressen og Cedertræet. Oven på Buen sidder 2 gipsfigurer af David og Esaias med Broderskabets våbenskjold imellem sig. Opbygningen af højalteret blev påbegyndt i 1634 af Pietro da Cortona, men størstedelen er udført i perioden 1665-1669, først af Francesco Borromini og efter hans død i 1667 af Ciro Ferri. Arbejdet kunne afsluttes i 1673-1676, men rummet blev først indviet den 26. Juni 1683. Balustraden foran er udført af Borromini. ... Altertavlen består af en skulpturgruppe udført i 1667-1669 af billedhuggeren Antonio Raggi. Den forestiller "Battesimo di Cristo" ("Jesu dåb") og er hugget i hvidt marmor, med bagvedliggende hvide stukdekorationer, altsammen opsat på en gråblå bund af bardiglio-marmor. Hele tableau'et er indsat i en høj bue af rødt marmor, anbragt mellem dobbelte, kannellerede søjler af samme marmorart, bærende korinthiske kapitæler og en række smalle og brede friser under et lille trekantet vindue med glasmosaik, indrammet af et trekantet gavlfelt, hvor der på hver side sidder en skulptur af 2 Dyder: "Giustizia" ("Retfærdigheden") til venstre og "Fortezza" ("Tapperheden") til højre. De er udført af Bernini's elever Michelangelo Anguier og Leonardo Reti.
Det forgyldte kassetteloft i Højalterrummet har form af stjerner med 6 spidser (se foto af Alvaro de Alvariis). Krypten: Til venstre for Højalternichen og for enden af venstre sideskib ligger Cappella del Crocifisso, også kaldet Cappella Sacchetti, da det fra 1603 var i denne families eje. Rummet blev dog først udsmykket godt 20 år efter af arvingerne efter den første ejer Giovan Battista Sacchetti. Altertavlen - som er indrammet af 2 smukke søjler af alabast med hvide, korinthiske kapitæler, der bærer en række smukt udskårne og dekorerede friser under et trekantet gavlfelt - har som bund en plade af sort marmor af typen "nero d'Africa". På denne er opsat et stort bronzekrucifiks (se foto af Alvaro de Alvariis), som er støbt efter en model af Prospero Antichi, kaldet Il Bresciano (død 1599). VENSTRE SIDE AF TVÆRSKIBET: For enden af denne side af tværskibet står Altare di Santa Maria Maddalena, som i 1622 blev overladt til Gino Angelo Capponi, hvorfor det også omtales som Cappella Capponi. Altertavlen er et maleri af Baccio Ciarpi med motivet "Santa Maria Maddalena con angeli" og antagelig udført i 1662-1665. Maleriet er flankeret af kraftige søjler i brunt marmor med korinthiske kapitæler, der bærer en bemalet frise under et brudt, buet gavlfelt omkring en indskriftstavle. Alteret er indsat i en lille nichebue, hvis under- og indersider er dekoreret med stukrelieffer af blomster. Over buen sidder 2 allegoriske figurer. På væggene i venstre tværskib hænger nogle gravmæler, til højre et for Antonio Barberini, som blev opsat i 1629 af hans nevø Carlo Barberini til minde om sin i slutningen af 1500-tallet i Via Giulia myrdede slægtning. Det er tilskrevet Giuliano Finelli. Til venstre sidder et gravmæle for Pier Francesco De Rossi, udført af Domenico Guidi i 1673. Monumenterne er ens i form og udførelse og danner pendanter til 2 tilsvarende i højre tværskib. Det drejer sig om buster af de afdøde opsat på en lille piedestal inde i en oval niche omgivet af en profileret ramme, hvis underkant er udsmykket med bladguirlander (i denne side) eller draperinger (i højre tværskib). På hver side af nicherne er der flade søjler, som er kraftigere og udskårne foroven, hvor de bærer nogle vandrette gesimser under buede gavlfelter, der er brudte på midten og "omfavner" den afdødes våbenskjold. I gulvet ved den sidste søjle i venstre side i hovedskibet ligger en gravsten for Francesco Borromini, der begik selvmord i 1667, men inden han udåndede, nåede at fortryde og derfor kunne modtage sakramentet og blive begravet i indviet jord. På en søjle ud for sidder en længere mindeindskrift.
Det fjerde kapel i Kirkens 5. bue er Cappella di San Francesco d'Assisi, som i starten var overgivet til Francesco Scarlatti, hvis søn Marco i 1586 af Ærkebroderskabet fik tilladelse til at lade kapellet udsmykke, mod at færdiggøre arbejdet inden for et år. Kapellet omtales derfor også som Cappella Scarlatti. Senere overgik rummet til familien Rinuccini og i gulvet er der en mindesten fra 1801for Kardinal Giovanni Rinuccini. På søjlen overfor med front mod hovedskibet sidder et stort gravmæle for Alessandro Gregorio Capponi, udført af René Michel Slodtz i 1746 efter en tegning af Ferdinando Fuga. Monumentet er udført med kostbare marmorsorter og -farver. En gråhvid sten danner baggrund for en mørkegrøn sarkofag, hvorover der snor sig et gyldent klæde. En sørgende kvindeskikkelse til venstre har lagt sin bog fra sig for at betragte kraniet på kisten, mens 2 englebørn holder en gylden ramme, hvori der er et relief af den afdøde. Under sarkofagen er der en stor ramme i grønligt marmor omkring en lysegrå marmorsten med gravskriften.
På en anden søjle sidder et gravmæle for Girolamo Sanminiati. Det er fra 1733 og tilskrives Filippo della Valle (se foto fra romeartlover.it). Det består af en bred, rektangulær ramme i sortnistret hvidt marmor omkring en sort sten med en mindeindskrift. Ovenover er der den dødes våben og over en sort marmorsarkofag en høj brunåret flad pyramide, hvorpå der til venstre sidder et lille englebarn med en gylden ramme med et relief af den afdøde. På den næste søjle sidder endnu et gravmæle, denne gang over juristen Marco Panvini Rosati. Det er udført i 1826 af Pietro Tenerani og består af en grå marmorblok med en gravindskrift under en reliefdekoration af spiraler i begge sider. Herover sidder en buste af den afdøde, alt i samme grålige-hvide marmor, strengt og enkelt. Det 3. Kapel i venstre side, i Kirkens 4. Bue, er Cappella di Sant'Antonio Abate e di San Lorenzo, som i 1590 blev overdraget til brødrene Antonio og Lorenzo Benozzi (se foto fra Kirken). Bortset fra altertavlen, der forestiller Sant'Antonio Abate's død og er malet af Agostino Ciampelli i 1612, er flere af kapellets øvrige malerier af Antonio Tempesta, men menes udført på samme tid, hvor Cresci-familien havde taget over. Det drejer sig om fresker i loftet og på undersiden af buen, der viser scener fra San Lorenzo's liv. Sidemalerierne med motiverne "Vocazione di San Pietro" ("Sankt Peters kald", til venstre - se foto fra Kirken) og "Conversione di San Paolo" ("Paulus' omvendelse", på højre væg - se foto fra Wikimedia) er derimod først malet i henholdsvis 1659 og 1663 af kunstneren Giovanni Angelo Canini. I den tredie Bue i venstre side blev der ikke indrettet noget kapel, da der her oprindeligt fandtes en sidedør ud mod nutidens Largo dei Fiorentini. Den blev imidlertid muret til i midten af 1800-tallet, men rester af dørkarmen kan ses på Kirkens venstre ydermur. Idag er rummet indrettet som Dåbskapel, "Cappella Battesimale", og en kopi af Højalterets fremstilling af Jesu Dåb er stillet op herinde, bag en lille elegant døbefont (se foto fra Kirken). Rummet er gråmalet og på væggene sidder 2 små taberbakler (sakramentshuse) fra 1400-tallet i hvidt marmor. De tilskrives Mino da Fiesole og stammer fra den gamle og i 1888 nedrevne Kirke Sant'Orsola della Pietà. Også et maleri af Salvio Savini, malet i begyndelsen af 1600-tallet, kan ses herinde. Det har motivet "Predicazione di San Giovanni" ("Johannes Døberens prædiken"). Det 2. Kapel i venstre side er indrettet i den anden Bue (se foto fra Kirken). Det kaldtes oprindeligt Cappella dell'Assunta, men blev senere viet til Santa Maria Maddalena de' Pazzi. I 1590 fik Luca Cavalcanti overdraget rummet og det omtales derfor også som Cappella Cavalcanti. Hermed startede en større udsmykningsfase. Den florentinske maler Giovanni Balducci, kaldet Il Cosci, freskodekorerede væggene og loftet omkring 1592-1598. På venstre væg ses "Vestizione di Carlomanno" ("Karl den Store iklædes", en henvisning til fundet af Karl den Stores grav i Montecassino i 1627 - se foto af Alvaro de Alvariis) og på den modsatte væg: "La Vergine e San Luca" ("Maria og Apostlen Lukas" - se foto af Alvaro de Alvariis). I loftet er der 3 malerier, som er indrammet af forgyldte stukrelieffer med guirlander og småengle. Fra venstre er motiverne: "Sant'Egidio nell'eremo con la cerva e i cacciatori" ("Sankt Egidius i sin eneboerhytte med hjorten og jægerne"), i midten ses "Natività della Vergine" ("Maria's fødsel"), og til højre: "San Luca dipinge la Madonna del Bambino" ("San Luca maler Maria med Barnet"). Motivet stammer fra en gammel legende, der bruges som forklaring på visse Madonna-billeders guddommelige oprindelse. Det første kapel i venstre side er Cappella di San Sebastiano, også kaldet Cappella Montauti, fordi denne familie ejede det på et tidspunkt. Dette rum (se foto fra Kirken) er meget enkelt udsmykket og udstyret. Alle vægge er malede i en grå- og brunmeleret tone som baggrund for alteret, der har 2 kraftige søjler i samme farve, i marmorsorten "Bigio brecciato". De har korinthiske kapitæler og bærer hvide og grå friser, samt et trekantet gavlfelt. Altertavlen er et maleri af Giovan Battista Vanni, udført i midten af 1600-tallet. Det forestiller "San Sebastiano curato dalle pie donne" ("San Sebastiano plejes af fromme kvinder"). På rummets højre væg sidder et maleri af "Santo Stefano I, papa e martire" (se foto af Alvaro de Alvariis). Kunstneren er ukendt og dateringen usikker, men det stammer fra det nedrevne Ospedale dei Fiorentini. Kirkens Indgangsvæg (se foto fra Kirken): Nogle statuer, som er opstillet rundt om i Kirken: ......San Giovanni dei Fiorentini - cop.Leif Larsson ... ...
|